Hvor finder man det bedste mobilabonnement, og hvad skal man kigge efter? Taletid, data, 5G og EU-roaming er ting, du skal tage stilling til, når du skal have nyt mobilabonnement. Se de bedste mobilabonnementer her, og bliv klogere på mulighederne.
Her er de bedste mobilabonnementer
Mobilabonnementerne er udvalgt på baggrund af et gennemsnitligt forbrug og rangeret efter en række fastlagte kriterier, som du finder længere nede i artiklen.
Mest værdi for pengene
20 timer
Tale
20 GB
Data
2 GB
EU data
Ingen binding • Netværk: Telia-Telenor
Bedste valgmuligheder
Fri
Tale
10 GB
Data
20 GB
EU data
Ingen binding • Netværk: 3
Bedst til storforbrugeren
Fri
Tale
30 GB
Data
20 GB
EU data
Ingen binding • Netværk: 3
Bedst til børn og ældre
Fri
Tale
25 GB
Data
25 GB
EU data
Ingen binding • Netværk: Telia-Telenor
Bedst til streaming
Fri
Tale
30 GB
Data
30 GB
EU data
Ingen binding • Netværk: Telia-Telenor
Bedst til datadeling
Fri
Tale
30 GB
Data
20 GB
EU data
Ingen binding • Netværk: TDC
Bedste abonnementsvilkår
10 timer
Tale
10 GB
Data
10 GB
EU data
Ingen binding • Netværk: Telia-Telenor
Hvilket mobilabonnement er bedst?
Der er mange mobilabonnementer at vælge imellem, og det kan være svært at finde rundt i de mange tilbud. Generelt kan man dog nøjes med et mindre mobilabonnement, end man skulle tro, medmindre man bruger meget data på farten. På listen herunder finder du de bedste mobilabonnementer netop nu.
Liste med de bedste mobilabonnementer
Udbyder | Bedst til | Priser |
---|---|---|
1. Lebara | Mest værdi for pengene | Fra 19 kr./md. |
2. Flexii | Bedste valgmuligheder | Fra 39 kr./md. |
3. Oister | Bedst til storforbrugeren | Fra 59 kr./md. |
4. Duka | Bedst til børn og ældre | Fra 59 kr./md. |
5. CBB Mobil | Bedst til streaming | Fra 79 kr./md. |
6. Eesy | Bedst til datadeling og ekstra SIM-kort | Fra 99 kr./md. |
7. Greentel | Bedste abonnementsvilkår (opsigelse dag til dag) | Fra 48 kr./md. |
Sådan fandt vi de bedste mobilabonnementer
I denne undersøgelse bliver du guidet til de bedste mobilabonnementer på markedet. Mobilabonnementerne er udvalgt på baggrund af en vurdering af, hvilke der giver mest værdi for pengene.
For at finde de bedste mobilabonnementer netop nu, indgår følgende materiale i vores analyse:
- Forbrugerrådet Tænk: Test af mobilabonnementer
- Loyalty Group BrancheIndex Mobil
- Anmeldelser på Trustpilot
- Anmeldelser på Google
- Teknologisk Institut: Test af mobilnetværk
- SDFI: Tal på teleområdet
Sammenligningsgrundlaget består af alle danske teleselskaber, og mere end 250 mobilabonnementer er blevet sammenlignet for at finde de bedste på markedet. Guiden opdateres løbende, i takt med at teleselskaberne lancerer nye mobilabonnementer.
Teleselskaberne og de enkelte mobilabonnementer vurderes på følgende parametre:
- Priser: Er priserne konkurrencedygtige, og hvordan er gebyrerne? Dette er et vigtigt kriterie. Det bedste mobilabonnement skal være rimeligt prissat, og gebyrer for ekstra-services skal ligeledes være i den rimelige ende.
- Abonnementsudvalg: Er der mange abonnementer at vælge imellem, så man kan skifte efter behov? I familier med børn er det ikke usædvanligt, at behovet skifter i takt med at børnene bliver større. Derfor er det vigtigt med et godt abonnementsudvalg, der passer til alles behov.
- SIM-kort/eSIM: Det er både nemmere og hurtigere at få eSIM, hvis udbyderen understøtter dette. Her kigger vi på om begge valgmuligheder er tilgængelige, og hvor nemt det er at bestille eSIM.
- Kundeservice: Ligeledes er det vigtigt, at kundeservice er tilgængelig og god til at løse problemer. Her kigger vi bl.a. på kundetilfredsheden, men undersøger også åbningstider og antal kontaktmuligheder. Det trækker op, når et teleselskab kan kontaktes via flere platforme, f.eks. e-mail, telefon og sociale medier.
- Abonnementsvilkår: Er der lang bindingsperiode, og hvor hurtigt kan man opsige sit mobilabonnement? Er der fair-use grænse på abonnementer med fri data? I abonnementsvilkårene kan man ofte finde en masse forbehold, som er værd at være opmærksom på. Vi har selvfølgelig nærlæst vilkårene og sammenlignet dem, så vi nemmere kan identificere de bedste mobilabonnementer.
Hvilket mobilabonnement skal jeg vælge?
Det kan være svært at finde det bedste mobilabonnement, når der er mere end 200 forskellige at vælge imellem. Hvor meget taletid skal du bruge? Hvor meget data er nødvendigt? Hvad med EU-data og abonnementsbetingelser? Det er altsammen noget, der kræver kendskab til nuværende forbrug og behov.
1. Taletid
Undersøgelse fra Danmarks Statistik viser, at vi bruger mobilen mindre og mindre til at tale i. Det lyder måske underligt, eftersom vi aldrig har haft så mange mobiltelefoner i Danmark som nu, men der er en naturlig forklaring: En stor del af forbruget er rykket over på nettet, eksempelvis til besked- og taletjenester som Messenger, Snapchat, WhatsApp og lignende.
Vi bruger med andre ord mobilabonnementet mindre og mindre til tale og SMS, og derfor er den inkluderede taletid knap så vigtig. Det er kun hvis du har et overnormalt forbrug af tale, at du bør gå efter fri tale, men ellers har du masser af taletid i selv de billigste mobilabonnementer på markedet.
SMS og MMS er i øvrigt ubegrænset i alle mobilabonnementer. Det hænger naturligvis også sammen med, at forbruget er faldet betragteligt i de seneste år.
2. Data
Data er til gengæld vigtigt at overveje. Her skal du enten kende dit forbrug, eller vide nogenlunde hvad du har brug for. Prisen kan nemlig svinge meget, alt efter mængden af inkluderet data.
En undersøgelse fra IT-branchen viser, at vi i gennemsnit bruger 17,9 GB data om måneden, og forbruget er stigende. Som tommelfingerregel bør du vælge et mobilabonnement med mindst 20 GB data, hvis dit forbrug nærmer sig gennemsnittet.
Det er særligt streaming og videoopkald, der forbruger data. Se i tabellen herunder, hvilke tjenester der bruger mest data:
Tjenester | Dataforbrug |
---|---|
Netflix (HD kvalitet) | Op til 3 GB pr. time |
Netflix (4K kvalitet) | Op til 7 GB pr. time |
YouTube (HD kvalitet) | Op til 3 GB pr. time |
YouTube (SD kvalitet) | Op til 0,5 GB pr. time |
YouTube (4K kvalitet) | 5,5 – 23 GB pr. time |
Live-TV (HD kvalitet) | Op til 3 GB pr. time |
TV2 Play | 3-5 GB pr. time |
Videoopkald (f.eks. Zoom, Google Meet, m.fl.) | 100 MB – 2,5 GB pr. time |
Musikstreaming | 40-150 MB pr. time |
3. Roaming (EU og verden?)
EU har besluttet, at man ikke skal betale ekstra for at bruge sin mobiltelefon i andre EU-lande. Dette kaldes for roaming og omfatter telefonopkald, SMS og dataforbrug. Man skal heller ikke betaler ekstra for at modtage opkald og SMS’er, når man opholder sig i udlandet.
De fleste mobilselskaber har et særskilt dataloft for den inkluderede data, som er dedikeret til brug i andre EU-lande. Nogle mobilabonnementer inkluderer desuden taletid, SMS og data til lande uden for EU, eksempelvis Thailand, Tyrkiet, USA, m.fl.
Hvis du ofte rejser over grænsen og befinder dig i andre lande, er det en god idé at vælge et mobilabonnement med en stor portion EU-data. Opholder du dig ofte i specifikke lande uden for EU, er det ligeledes en god idé at vælge et mobilabonnement, hvor dette land er inkluderet i roamingtilbudet.
I skrivende stund kan følgende mobilselskaber tilbyde roaming i lande uden for EU:
- Telenor
- Telia
- 3 Mobil
- Lebara
- YouSee
- Duka
Har du kendskab til flere mobilselskaber, som inkluderer dette, kan du skrive en kommentar i bunden af artiklen.
4. SIM-kort og eSIM
SIM er en forkortelse for “Subscriber Identity Module”, og fåes i to variationer: Fysisk SIM-kort og digitalt eSIM. Det fysiske SIM-kort er stadig mest udbredt, men eSIM bliver formentligt den fremtidige standard. Du bør vælge en udbyder, som understøtter eSIM, hvis du f.eks. har smartwatch, men også hvis du har brug for et mobilabonnement med øjeblikkelig aktivering. Du kan aktivere eSIM på kun 15-30 minutter, hvorefter dit abonnement er klar til brug.
5. Abonnementsvilkår
Når du køber nyt mobilabonnement, skal du være opmærksom på abonnementsvilkårene. Det gælder især for disse vilkår:
- Opsigelsesvarsel (se teleselskabernes opsigelsesvarsel her)
Nogen selskaber kræver et opsigelsesvarsel på indeværende måned + 30 dage. Dermed skal du betale indtil abonnementet ophører, og det kan blive dyrt. - Gebyrer
Vær opmærksom på oprettelsesgebyrer, forsendelsesgebyrer, betalingsgebyrer og lignende. Det står typisk i et afsnit for sig selv på hjemmesiden eller i abonnementsvilkårene. - Fair-use / rimeligt forbrug
Nogle teleselskaber dækker sig ind med forbrugsgrænser, og kalder det enten “fair use” eller “rimeligt forbrug”. Det gælder ofte for mobilabonnementer med fri tale/data. Vær opmærksom på hvad der sker, hvis du når grænsen, da det kan variere fra selskab til selskab. Dette står typisk i abonnementsvilkårene.
6. Pris
Prisen er selvfølgelig også vigtig. Det giver sjældent mening at vælge et dyrt mobilabonnement, medmindre du har særlige behov eller ønsker til kundeservice – eksempelvis i form af fysiske butikker, hvor du kan få hjælp med teknikken. Der er heldigvis høj konkurrence på netop prisen, så det er nemt at finde billige mobilabonnementer.
Hvilken type mobilabonnement er bedst?
Det bedste mobilabonnement passer til dine behov. Men hvordan opdeler man mobilabonnementerne, så det er nemmere at sammenligne? Der findes forskellige typer af mobilabonnementer, som bl.a. indeholder fri data, musik og/eller streaming, udlandstelefoni og særlige børnesikkerhedsfunktioner. Se herunder, hvilken type mobilabonnement, der passer bedst til dit behov:
Abonnementstype | Vurdering |
---|---|
Mobilabonnement med fri data | Passer til dig, der bruger meget data på farten, og som gerne vil dele internetforbindelsen med en computer. Det er et fint valg, hvis du f.eks. er studerende, eller ikke har behov for en fast internetforbindelse i din bolig. |
Mobilabonnement med musik | Ideelt valg til dig, der i forvejen abonnerer på musikstreamingtjenester, da du kan spare penge ved at samle musik og mobilabonnement i én pakke. Vær dog opmærksom på, om den inkluderede musiktjeneste opfylder dine behov, inden du opretter abonnementet. |
Mobilabonnement med streaming | Der kan være mange penge at spare, hvis du/I har mange streamingtjenester i hjemmet. Der findes nemlig flere mobilabonnementer med streaming, som giver rabat på både mobiltelefoni og streamingtjenester som Netflix, Disney+, Viaplay, TV2 Play, Max og mange andre. |
Mobilabonnement til børn | Børn har først og fremmest brug for et sikkert mobilabonnement, som er nemt at tilpasse. Deres behov kan svinge meget fra måned til måned, men også i takt med at de bliver ældre. Derfor er det en god idé at kigge efter specifikke mobilabonnementer til børn, da de er tilpasset børns behov og forbrug. |
Mobilabonnement med udlandstelefoni | Rejser du ofte til udlandet, bør du vælge et mobilabonnement med en fornuftig portion udlandstelefoni. Det gælder især, hvis du rejser uden for EU, hvor roaming kan være meget dyrt. |
Hvilket teleselskab er det bedste?
Når man skal finde det bedste teleselskab, skal man kigge på flere parametre. Loyalty Group er et af de selskaber, der løbende undersøger markedet og rangerer teleselskaberne på baggrund af kundetilfredshed og loyalitet overfor teleselskabet. De nyeste resultater kan ses i tabellen herunder:
Udbyder | Point |
---|---|
CBB Mobil | 79 (ændring: +2) |
Oister | 77 (ændring: +2) |
3 Mobil | 73 (ændring: +3) |
Eesy | 71 (ændring: -3) |
Telmore | 69 (ændring: -4) |
Call me | 68 (ændring: -3) |
Telia | 64 (ændring: +4) |
YouSee | 63 (ændring: -1) |
Telenor | 63 (ændring: +1) |
Generelt er kunderne mest tilfredse med de små teleselskaber, hvilket er interessant. Ifølge Loyalty Groups researchchef, Lars Jepsen, skyldes det blandt andet at produkterne er overordnet gode og stabile, men også at dækningen er god. Kundeservice er også vigtig, ligesom prisen selvfølgelig også har betydning for kunderne. Lars Jepsen udtaler følgende om topscoreren, CBB Mobil:
At CBB Mobil igen og igen står øverst på podiet, skal i høj grad tilskrives virksomhedens tilgang til kundeservice. Jo, pris og produkt spiller bestemt ind, og kunderne oplever stabilitet og god dækning til en konkurrencedygtig pris – og prisen er bestemt vigtig i denne branche. Især i lyset af inflation og stigende udgifter.
Lars Jepsen, researchchef i Loyalty Group
Hvor får man det billigste mobilabonnement?
Udbyder | Billigste mobilabonnement |
---|---|
Lebara | 5 timer + 5 GB 19 kr./md. |
Lyca Mobile | 5 timer + 5 GB 19 kr./md. |
Fastnet.nu | 5 timer + 0 GB 40 kr./md. |
Flexii | Fri tale + 10 GB 39 kr./md. |
Greentel | 2 timer + 2 GB 48 kr./md. |
Hvis du gerne vil have det billigste mobilabonnement på markedet, har du flere muligheder. Du kommer heldigvis stadig langt for under 50 kroner om måneden, hvis du bruger lidt ekstra tid på at undersøge markedet.
Som det fremgår af tabellen herover, er Lebara, Lyca Mobile, Fastnet.nu, Flexii og Greentel leveringsdygtige i kategorien under 50 kroner pr. måned. De har markedets billigste mobilabonnementer, og der er mange penge at spare. Det er imidlertid ikke alle billige abonnementer, der inkluderer EU-roaming, men det er sjældent et problem. Man kan altid opgradere sit abonnement, hvis man ved at man rejser uden for Danmarks grænser.
Hvem har Danmarks bedste mobilnetværk?
TDC har det bedste mobilnetværk i Danmark. Det fastslår en rapport fra Teknologisk Institut, som er baseret på 691udvalgte målesteder. Det er TDC, der har betalt for denne undersøgelse, og derfor har TDC også defineret den gode mobilnetværksoplevelse, som altså ligger til grundlag for vurderingerne i de enkelte målinger. Imidlertid har TDC ingen indflydelse på målingspunkterne eller resultaterne, som altså er foretaget af en uafhængig part.
I Danmark har vi tre landsdækkende mobilnetværk:
- TDC NET (se dækningskort)
- 3 Mobil (se dækningskort)
- Telia-Telenor (se dækningskort)
Dækningskortene opdateres hele tiden, da de tre netværksoperatører konstant udvider deres mobilnetværk. Det er særligt den nye 5G-teknologi, der for tiden udrulles over hele landet, men 4G-dækningen forbedres også løbende. På Mastedatabasen.dk får du et overblik over eksisterende og kommende mastepositioner, hvorved du kan se om dækningen i dit område forbedres i nærmeste fremtid.
Undersøg mobilnetværket på din adresse
Det er en god idé at undersøge dækningen på din egen adresse, hvis hastigheden er af stor betydning for dig. Vil du gerne have et hurtigt overblik, kan du benytte Tjekditnet.dk. Her kan du få et estimat af hastigheden på din egen adresse (målt udendørs):
Ofte stillede spørgsmål til de bedste mobilabonnementer
Hvordan finder man det bedste mobilabonnement?
Man finder det bedste mobilabonnement ved først at kende sit behov, og dernæst sammenligne priser og produkter. Der kan være mange penge at spare, hvis man vælger det billigste mobilabonnement, men det skal også kunne opfylde dine behov. Husk derfor at tjekke dit forbrug over mindst 6 måneder, så du ved hvor meget taletid og data du har brug for.
Er billige mobilabonnementer gode?
Ja, billige mobilabonnementer er ofte lige så gode som de dyre. Forskellen ligger oftest i kundeservice-delen, da de billige mobilselskaber er 100% online-baserede og ikke kan træffes på fysiske lokationer. Du skal derfor kunne betjene dig selv, men ofte kan du også ringe til selskabet og få råd eller vejledning fra deres medarbejdere. Mister du f.eks. dit SIM-kort, er du imidlertid nødt til at vente på fremsendelse af et nyt, da det kun kan leveres med posten.
Hvem har den bedste mobildækning?
TDC har den bedste mobildækning, jf. undersøgelse fra Teknologisk Institut. Du kan med fordel undersøge dækningen i dit lokalområde hos alle 3 landsdækkende netværksoperatører: Telia-Telenor, 3 og TDC, da der kan være lokale forskelle. Vælg gerne mobilselskabet med den bedste dækning på din adresse, så du er sikker på at få den bedste brugeroplevelse.
Kan man få samlerabat på mobilabonnementer?
Ja, enkelte mobilselskaber tilbyder samlerabat, hvis du samler flere mobilabonnementer på samme konto. Det gælder bl.a. Telia, Telenor, 3 og YouSee. Du bør imidlertid stadig undersøge hele markedet, inden du samler mobilabonnementerne ét sted, da samlerabatten ofte betinges af at der købes bestemte typer abonnementer.
Hvilke mobilnetværker findes i Danmark?
Der findes 3 landsdækkende mobilnetværker i Danmark: 3, Telia-Telenor og TDC. Mobilnetværkerne omfatter almindelig tale og data (4G/5G). Der kan være lokale forskelle i dækningen, så husk at undersøge dækningskortet hos den enkelte udbyder, inden du vælger dit nye mobilabonnement.
Hvor meget data har jeg brug for?
Ifølge IT-branchen bruger danske mobilkunder 17,9 GB data i gennemsnit pr. måned, og forbruget er stigende. Som en tommelfingerregel har du derfor brug for mindst 20 GB data, hvis du har et gennemsnitligt forbrug af data. Du bør imidlertid følge dit forbrug fra måned til måned, og tilpasse dit mobilabonnement herefter.