Hvilket teleselskab er bedst, og hvad skal man overhovedet kigge efter? Det er spørgsmål, som du finder svar på i denne analyse. Vi har kigget nærmere på alle danske teleselskaber og udvalgt de bedste, så du hurtigt kan få overblik over markedet.
Her er de 8 bedste teleselskaber
Billige teleselskaber klarer sig generelt bedst, men prisen er ikke alt. Se de bedste teleselskaber herunder.
Teleselskab | Kategori | Pris |
---|---|---|
1. CBB Mobil | Bedste teleselskab Højt placeret i forskellige tests, høj kundetilfredshed og godt udvalg af mobilabonnementer. | Gå til udbyder Fra 89 kr./md. |
2. Lebara | Bedste priser Mest mobiltelefoni for pengene. Priser fra kun 19 kr. pr. måned. | Gå til udbyder Fra 19 kr./md. |
3. Lyca Mobile | Bedst med forudbetaling Meget billige mobilabonnementer, som kan forudbetales helt op til 12 måneder. | Gå til udbyder Fra 19 kr./md. |
4. Flexii | Bedst til storforbrugeren Markedets billigste mobilabonnementer med ubegrænset forbrug. | Gå til udbyder Fra 39 kr./md. |
5. Greentel | Bedste fleksibilitet Opsigelse fra dag til dag og mange abonnementer at vælge imellem. | Gå til udbyder Fra 48 kr./md. |
6. Duka | Bedst til børn og ældre God kundeservice og ekstra hjælp til det tekniske. Også muligt at leje udstyr. | Gå til udbyder Fra 59 kr./md. |
7. Oister | Mest for pengene Mange gode abonnementer at vælge imellem, og priserne er generelt fornuftige. | Gå til udbyder Fra 59 kr./md. |
8. Eesy | Bedst med datadelingskort Store abonnementer og billige datadelingskort, som kan bruges i tablets eller trådløs router. | Gå til udbyder Fra 99 kr./md. |
1. CBB Mobil – bedste teleselskab
- Godt udvalg af abonnementer til små og store behov.
- Rimelige priser, særligt på de større abonnementer.
- God kundeservice og masser af kontaktmuligheder.
- Ingen bindingsperiode og kort opsigelsesvarsel.
CBB Mobil er i en undersøgelse foretaget af Loyalty Group blevet rangeret som det bedste teleselskab i Danmark. Det vidner om en udpræget tilfredshed blandt selskabets mange kunder, som fordeler sig over mobilabonnementer og mobilt bredbånd. Ydermere er CBB Mobil vinder af Kundeserviceaward 2021 hos Wilke. Prisen blev uddelt på CX Day den 16. september, og CBB Mobil udmærkede sig i flere kategorier.
Hos CBB Mobil har vi fundet et godt udvalg af mobilabonnementer til både store og små behov, og priserne er generelt i den rimelige ende. Du får dog mest for pengene, hvis du vælger et af deres større abonnementer, eller CBB MIX, som er et mobilabonnement med streaming.
Kundeservice-afdelingen er nem at komme i kontakt med på både Facebook, telefon og e-mail. Der kan bestilles en opringning fra deres kundeservice, hvis du ikke ønsker at vente i telefonkø.
Der er ingen bindingsperiode på abonnementer fra CBB Mobil, og du kan opsige abonnementerne til udløb af indeværende måned. Dette er bedre end mange andre teleselskaber, hvor opsigelsesfristen er på 30 dage eller mere.
2. Lebara – bedste priser
- Markedets bedste priser på mobilabonnementer. På trods af enkelte prisstigninger, er Lebara stadig det billigste teleselskab på markedet.
- Nemt og enkelt at bestille et nyt abonnement. Processen kræver kun få klik.
- Gode kundevilkår. Du binder dig hverken til en kortere eller længere periode, og kan derfor altid opsige dit abonnement.
- Smart idé med MyLebara-appen, som lader dig administrere abonnementet nemt og enkelt.
Lebara har eksisteret længe, men har levet et relativt stille liv på det danske marked. For nyligt er vi dog begyndt at se mere til dem på sociale medier og hjemmesider, hvor de ivrigt reklamerer for deres abonnementer.
Den største fordel ved Lebara er prisen. Det er tydeligt fra første øjekast, at Lebaras målsætning er at erobre kunder på deres lave priser. Dette er i sig selv en god ting, da det stimulerer konkurrencen på markedet. Som kunde kan du også nyde godt af de lave priser, men desværre er det nok på bekostning af servicen. Vi har blandt andet set eksempler på kunder, som ikke har kunnet få kontakt med en dansk-talende medarbejder, og flere elementer på hjemmesiden ser ud til at være oversat af et program. Dette behøver ikke at være en ulempe, men det kan være et irritationsmoment hvis du har brug for hjælp til mere komplekse problemer.
I vores egne tests har vi dog nemt kunnet kontakte danske-talende medarbejdere på telefon. Der var ingen kø, og vi fik løst et mindre problem på kun 2 minutter.
Som noget nyt er Lebara også testvinder hos Forbrugerrådet Tænk.
3. Lyca Mobile – bedst med forudbetaling
- Muligt at forudbetale et mobilabonnement i op til 12 måneder ad gangen. Det er f.eks. ideelt til familie, der besøger fra udlandet, eller børn.
- Billigste teleselskab i Danmark med priser, der starter ved kun 19 kr./md.
- Ingen binding eller opsigelsesvarsel – abonnementer forudbetales, og du kan følge dit forbrug via en app til mobilen.
Lyca Mobile minder på mange måder om Lebara, og de er ligeledes et udenlandsk teleselskab uden et stort engagement i Danmark. Alligevel kan de kategoriseres som et af de bedste teleselskaber, hvilket skyldes en unik sammensætning af lave priser og godt abonnementsudvalg.
Det stærkeste argument for at vælge Lyca Mobile i stedet for andre teleselskaber, er deres forudbetalte abonnementer. Du kan spare helt op til 20% af den i forvejen lave pris, hvis du forudbetaler for 12 måneder ad gangen.
Lyca Mobile er også gavmilde med deres EU-data, på trods af at priserne er meget lave. En ting, der til gengæld er lidt underlig, er at deres hjemmeside fremstår ufærdig, og mange tekster er oversat til forkerte sprog (eller slet ikke oversat). Det er lidt rodet at finde rundt i, især fordi layoutet ikke er velkendt.
4. Flexii – bedst til storforbrugeren
- Billigste teleselskab med fri data.
- Vælg et fast abonnement eller bland dit eget, som passer til dit behov.
- Fri tale og masser af EU-data i alle abonnementer. EU-data kan dog fravælges, hvis du selv blander dit mobilabonnement.
- Nemt at administrere via hjemmesiden. Alt foregår online.
Flexii er et nyere datterselskab af teleselskabet 3. De benytter således 3’s landsdækkende netværk, og har nogle af landets laveste priser. Et enkelt abonnement er bedst i test hos Forbrugerrådet Tænk, og det vidner om høj konkurrencedygtighed på markedet.
Hos Flexii finder du både et udvalg af klassiske mobilabonnementer, som inkluderer en bestemt mængde taletid og data, og derudover finder du også et “bland-selv”-abonnement. Dette abonnement kan justeres, så det passer til dine eksakte behov, og du kan til- eller fravælge EU-data samt 5G. Det er smart, hvis du kender dit forbrug på forhånd, og gerne vil skræddersy dit mobilabonnement dertil.
Da Flexii er et 100% online-baseret teleselskab, forventes du at klare det meste på egen hånd. Det er således ikke muligt at ringe til kundeservice, men du kan skrive en mail og få svar inden for én hverdag.
5. Greentel – bedste kundeoplevelse
- Meget stort udvalg af abonnementer til store og små behov.
- Fine priser på små mobilabonnementer, dog lidt dyrt for kunder med stort forbrug.
- Fin kundeservice, dog begrænsninger på telefoniske henvendelser.
- Høj fleksibilitet – abonnementer kan opsiges/ændres fra dag til dag.
Greentel er et mindre teleselskab, men det afholder dem ikke fra at være konkurrencedygtige på flere parametre. De lægger sig i front på priserne, men halter dog en lille smule bagud på de større abonnementer. Er dit forbrug småt eller mellemstort, kan du dog stadig finde nogle af markedets laveste priser hos Greentel.
Du har adgang til god kundeservice via Facebook eller e-mail, hvor henvendelser normalt besvares indenfor et døgn – og typisk samme dag. Telefoniske henvendelser er dog begrænset til 6-7 timer i hverdagene.
Hos Greentel finder du et stort udvalg af tillægsprodukter og tjenester, som du kan vælge til eller fra efter behov. Vi hæfter os også ved at de har branchens bedste fleksibilitet på deres abonnementer, som kan opsiges/ændres fra dag til dag.
Udover at være et glimrende teleselskab, støtter Greentel også et par velgørende formål: Opsamling af havplast og bevaring af regnskov.
6. Duka – bedst til børn og ældre
- Godt udvalg af abonnementer til store og små behov.
- Særligt gode priser på små abonnementer, lidt dyrere på store abonnementer.
- Fin kundeservice, som har længe åbent og kan kontaktes ad flere veje.
- Høj fleksibilitet, men begrænsede tillægsvalg.
Duka har med mottoet “tech it easy” slået sig op på at være et selskab, der hjælper når teknikken driller. Fokus ligger først og fremmest på at udvikle abonnementer og løsninger, som skaber nem og enkel adgang til den digitale verden.
Hos Duka finder du særligt gode abonnementer til små behov, og de udmærker sig blandt andet ved at have et af de bedste mobilabonnementer til børn. De tilbyder også særligt fordelagtige internetabonnementer til folk med mindre behov, og kundeservice sidder klar det meste af dagen og kan kontaktes når du har brug for det.
Der er ingen binding eller oprettelsesomkostninger hos Duka, og abonnementer kan opsiges til månedens udgang.
7. Oister – mest for pengene
- Flere gode abonnementer til store og små behov.
- Prismæssigt i den helt lave ende på både store og små abonnementer.
- Kundeservice kan kun kontaktes via e-mail eller telefon. Ingen mulighed for kontakt via Facebook.
- Ingen binding på abonnementer, og opsigelsesvarsel til månedens udgang.
Oister er ikke det billigste teleselskab på markedet, men til gengæld får du meget for pengene. Det hænger sammen med at de tilbyder markedets største pakker indenfor mobiltelefoni og mobilt bredbånd, så her kan du som storforbruger spare mange penge. Et enkelt Oister-abonnement er desuden bedst i test hos Forbrugerrådet Tænk.
Vil du have et mobilabonnement med fri data, er Oister blandt de billigste selskaber. Vil du have mobilt bredbånd med masser af data, er Oister også billigst. Her får du nemlig 1000 GB data til en meget fordelagtig pris, som ligger under konkurrenterne.
Vi kunne godt tænke os at kundeservice var tilgængelig via Facebook eller evt. en chat funktion på hjemmesiden, så man kan stille hurtige spørgsmål. Eneste kontaktmulighed p.t. er via e-mail med op til 48 timers svartid, eller telefonisk i dagtimerne på hverdage.
Alle abonnementerne er ganske fleksible, og kan opsiges hurtigt til udgangen af måneden.
8. Eesy – billigst med datadelingskort
- Fint udvalg af abonnementer, der dog primært egner sig til kunder med stort forbrug.
- Fornuftige priser på både abonnementer og tillægsprodukter.
- Fin kundeservice der både kan kontaktes telefonisk, via Facebook eller e-mail.
- Ingen bindingsperioder eller gebyrer, men dog 30 dages opsigelsesvarsel.
Eesy er en ny satsning fra Nuuday, der hører under TDC koncernen. Her har man fuldt fokus på simple produkter, og du præsenteres derfor ikke for et overvældende udvalg af muligheder.
Teleselskabet Eesy tilbyder udelukkende mobilabonnementer, og det er nemt at finde rundt i de forskellige muligheder.
Herudover giver Eesy som en af få udbydere mulighed for at få op til 3 ekstra SIM-kort til datadeling pr. abonnement, hvilket betyder at du kan dele datamængden mellem flere forskellige enheder – også en trådløs router. Eesy gør dog opmærksom på, at man ikke kan købe datadelingskort til mobilabonnementer med fri data. Det er irriterende, men desværre er det et fælles træk hos alle danske teleselskaber.
Vi finder det positivt at Eesy kan kontaktes via flere forskellige kanaler, da det i så fald er nemt at henvende sig med simple spørgsmål eller forespørgsler.
Sådan fandt vi de bedste teleselskaber
I jagten på bedste teleselskaber skal flere ting afvejes. Prisen er selvfølgelig vigtig, men andre faktorer spiller også en rolle. Sammensætningen af abonnementer skal være optimal, og det skal være nemt at kontakte kundeservice. Oplevelsen skal i det hele taget være problemfri, for de færreste gider spilde tid på at bøvle med deres mobilabonnementer. Derfor er god og effektiv kundeservice et stærkt kort, særligt når den kombineres med fornuftige priser.
Vi har defineret kvaliteten af teleselskaberne ud fra følgende faktorer:
- Abonnementer – har teleselskabet et godt udvalg af abonnementer til store og små behov?
- Priser – er priserne konkurrencedygtige, og er der gebyrer i forbindelse med oprettelse, levering og betaling?
- Kundeservice – er det nemt at komme i kontakt med teleselskabet på forskellige platforme, og hvordan håndterer de kundefeedback?
- Tillægsvalg – er det f.eks. muligt at bestille ekstra datakort, vælge særlige telefonnumre og lign.?
- Fleksibilitet – har teleselskabet f.eks. kort bindingsperiode og opsigelsesvarsel?
Kategorier
Vi har kategoriseret de bedste teleselskaber i 8 forskellige kategorier:
- Bedste teleselskab
- Bedste priser
- Bedst med forudbetaling
- Bedst til storforbrugeren
- Bedste fleksibilitet
- Bedst til børn og ældre
- Mest for pengene
- Bedst med datadelingskort
Disse kategorier mener vi er repræsentative for det, som kunderne generelt efterspørger hos teleselskaberne.
Kilder i vores research
- Forbrugerrådet Tænk: Test af 169 mobilabonnementer (17. januar 2024)
- Trustpilot: Anmeldelser af teleselskaber
- LoyaltyGroup: BrancheIndex Mobil (2024)
Teleselskabet med de mest tilfredse kunder
Hos Loyalty Group foretager man med jævne mellemrum undersøgelser af kundetilfredsheden i forskellige brancher, hvorved man kan kortlægge hvilke selskaber der har de mest tilfredse (og dermed loyale) kunder.
I undersøgelsen af teleselskaber ser man, at de bedste teleselskaber placeres således:
- CBB Mobil
- Oister
- 3 Mobil
- Eesy
- Telmore
Det interessante ved denne rangliste er at de alle, bortset fra 3 Mobil, er mindre selskaber som ejes af større selskaber. Eksempelvis ejes CBB Mobil af Telenor, Oister ejes af 3, Eesy og Telmore ejes af Nuuday (TDC).
I alt har 4580 kunder deltaget i undersøgelsen i 2024, mod 5056 kunder i 2023.
Hvor god er dækningen hos dit teleselskab?
En vigtig faktor, når du skal vælge det bedste teleselskab, er at undersøge dækningen i dit lokalområde. Selvom alle teleselskaber i Danmark er landsdækkende, kan der være lokale forskellige på grund af placeringen af master og antenner.
Du kan finde dækningskort for alle landets mobilnetværk her:
Selvom et teleselskab vurderes til at være markedets bedste, har dækningen i dit lokalområde selvfølgelig også stor indflydelse på din personlige oplevelse af produktet. Derfor er det en fordel, at du undersøger dækningen før du vælger.
Se også mastedatabasen hvis du vil vide hvilke master der er placeret tættest på dig, samt hvilke planer de forskellige teleselskaber har om etablering af master i dit lokalområde.