Kan du ikke finde ud af, hvilken internetudbyder du har? Er dit internet pludselig blevet langsomt, eller vil du spare penge på budgettet? Her er de nemmeste måder at undersøge, hvilken internetudbyder du har.

    Sådan undersøger du hvilken internetudbyder du har

    Det er nemt at undersøge, hvilken internetudbyder du har. Her er tre måder, der kan give dig hurtigt svar.

    1. Lav et opslag på din IP-adresse

    Google anbefaler at du bruger siden Who is my ISP, hvor “ISP” står for “Internet Service Provider” (på dansk: “Internetudbyder”).

    Ved at klikke på linket herover, kan du få vist din internetudbyder. Vær dog opmærksom på at det er selskabet, som leverer infrastrukturen, der vises her. Hvis det eksempelvis er TDC, som ejer kablerne i jorden, vil TDC stå som din internetudbyder. Er du kunde hos Fastspeed (som bl.a. lejer sig ind på TDC’s kabler), vil det ikke figurere på siden.

    2. Tjek dit modem/router

    En anden måde at undersøge hvilken internetudbyder du har, er ved at tjekke dit modem. Ofte fungerer modemmet også som router, og som regel er 2-3 antenner monteret bagtil.

    Hvis du har mobilt bredbånd:

    Hvis du har mobilt bredbånd, kan du klikke SIM-kortet ud af modemmet og tjekke navnet på udbyderen. Det står normalt på den ene eller anden side af det lille SIM-kort, hvorved du hurtigt kan finde din internetudbyder.

    Hvis du har almindeligt bredbånd:

    Hvis du har almindeligt bredbånd via et kabel, kan du tjekke bunden eller bagsiden af dit modem. Ofte kan du finde oplysninger om internetudbyderen der.

    3. Tjek dit kontoudtog

    En sidste mulighed er, at du tjekker dit kontoudtog i netbanken. Som regel trækker internetudbyderen betaling omkring slutningen/starten af måneden, men nogle gør det kun én gang per kvartal. Tjek derfor de seneste 3-4 måneder, hvis ud vil være sikker på at finde de rigtige oplysninger.

    Hvilke internetudbydere er bedst og billigst?

    Når du har fundet ud af hvilken internetudbyder du har, bør du kontakte dem og bede om oplysninger om dit abonnement. Spørg hvilken hastighed du har og hvad der ellers følger med, så du ved præcist hvad du betaler for. Sammenlign derefter med andre internetudbydere, for at se om du får det bedste produkt til den bedste pris.

    Der kan være mange penge at spare, hvis du har “betalt i blinde” i en længere årrække. Faktisk kan du spare op til 2000 kroner om året eller mere, hvis du skifter internetudbyder.

    I tabellen herunder har vi samlet de bedste og billigste internetudbydere netop nu:

    UdbyderAbonnementPris
    Jetnet100/100 Mbit/s fibernet uden lånerouter, 6 mdr. binding209 kr./md.
    Tjek adresse
    Fastspeed4G bredbånd uden lånerouter, fri data, 6 mdr. binding229 kr./md.
    Tjek adresse
    Oister4G bredbånd inkl. lånerouter, 1000 GB data, 6 mdr. binding229 kr./md.
    Tjek adresse
    CBB Mobil4G bredbånd inkl. lånerouter, 1000 GB data, 6 mdr. binding249 kr./md.
    Tjek adresse
    Telenor50/50 Mbit/s fibernet inkl. lånerouter, 6 mdr. binding269 kr./md.
    Tjek adresse
    EWII300/300 Mbit/s coax internet inkl. lånerouter, ingen binding279 kr./md.
    Tjek adresse
    Hiper100/100 Mbit/s fibernet inkl. lånerouter, 6 mdr. binding279 kr./md.
    Tjek adresse
    Telia100/100 Mbit/s fibernet inkl. lånerouter, 6 mdr. binding279 kr./md.
    Tjek adresse
    Waoo100/100 Mbit/s fibernet inkl. lånerouter, ingen binding299 kr./md.
    Tjek adresse
    Priser senest opdateret 17. august 2024.

    Læs også: Find billigste bredbånd

    Hvilke internetteknologier kan jeg få?

    Hvis du ikke ved hvilken type internet du kan få, kan du lave et adresseopslag på Tjekditnet.dk. Siden er en del af Energistyrelsen, og der får du præcise informationer om mulighederne på din adresse.

    xDSL (via telefonstikket)

    xDSL (også kaldet ADSL eller blot DSL) giver dig bredbånd via telefonstikket. Det er ikke den hurtigste teknologi på markedet, men i nogle områder kan hastigheden snige sig op over 100 Mbit/s. På de fleste adresser er hastigheden dog nede omkring 20 Mbit/s, hvilket ikke altid er tilstrækkeligt for en familie med behov for streaming og gaming.

    COAX (via TV-stikket)

    COAX er den tekniske betegnelse for de kabler, der anvendes til bredbånd via TV-stikket. Over 60 % af alle danske husstande har adgang til YouSees kabel-TV netværk, som er åbent for konkurrerende udbydere. Her kan der leveres hurtigt internet til lave priser, og det er en god løsning til de fleste familier.

    Fibernet

    Fibernettet er i en liga for sig selv. Det åbner op for helt nye muligheder og højere hastigheder for alle, også i yderområderne. Fiberbredbånd er en smule dyrere end andre teknologier, men til gengæld er både hastighed og stabilitet højere end ved andre teknologier.

    Mobilt bredbånd

    Mobilt bredbånd er den ideelle løsning for den lille husstand, som primært bruger internettet til nyheder, sociale medier og streaming. Man kan sagtens spilles computer over nettet med mobilt bredbånd, men computerspil er generelt meget tunge når det kommer til dataforbrug.

    Hvornår bør jeg kontakte min internetudbyder?

    Der er flere gode grunde til, at du bør undersøge hvilken internetudbyder du har. Herunder har vi beskrevet nogle af de vigtigste grunde til at du bør kontakte din internetudbyder.

    1. Hvis dit internet er langsommere end normalt

    Hvis du pludselig er begyndt at døje med langsomt internet, bør du kontakte din internetudbyder hurtigst muligt. Årsagerne kan være mange, men ofte ligger problemet hos internetudbyderen. Derfor bør du tage kontakt hurtigt, så de kan afhjælpe problemet.

    Læs også: Sådan fikser du langsomt internet

    2. Hvis internetforbindelsen afbrydes i tide og utide

    Hvis du bor tæt ved en byggeplads, er det ikke utænkeligt at internetforbindelsen ryger i tide og utide. Det kan være irriterende, hvis du sidder og ser film eller prøver at færdiggøre noget arbejde. Tag derfor kontakt til din internetudbyder, hvis du oplever én eller flere lange afbrydelser af internetforbindelsen.

    3. Hvis du ønsker at skifte abonnement

    Hvis du synes at din internetforbindelse er for dyr eller dine behov har ændret sig, anbefaler vi først og fremmest at du kontakter din nuværende internetudbyder. Ofte kan de flytte dig til et billigere abonnement, eller give dig en bedre pris end du betaler p.t.

    Ønsker du at skifte internetudbyder, bør du lade din nye internetudbyder om at opsige dit gamle abonnement. På den måde sikrer du, at du bibeholder din gamle internetforbindelse indtil den nye internetforbindelse kan aktiveres.

    Teleanalytiker, skribent og ansvarshavende redaktør på Teleguiden.dk. Bred ekspertviden om bredbånd og telefoni, samt teknologi generelt. Passion for online medier siden 2014, og har sidenhen taget en uddannelse til IT-supporter.

    Skriv en kommentar