Der kan være mange grunde til at dit internet ikke virker. Ofte skyldes det midlertidige driftsproblemer, men det kan også skyldes en strømafbrydelse, overbelastning eller løse forbindelser. Her på siden gennemgår vi de hyppigste årsager og giver dig nemme løsninger, så hurtigt kommer tilbage på nettet.
Årsag 1: Driftsforstyrrelser hos din internetudbyder
Alle internetudbydere oplever små driftsforstyrrelser, der giver problemer med internettet i kortere perioder. Hvis dit internet pludselig stopper med at virke, bør du først og fremmest tjekke driftsstatus hos din internetudbyder. Det kan du f.eks. gøre med din mobil, hvis du ikke har forbindelse til nettet via din internetforbindelse.
Tjek driftstatus hos din internetudbyder
Herunder finder du driftsstatus-siderne hos de største internetudbydere i Danmark:
- 3 Danmark – se driftstatus
- Altibox – se driftstatus
- AURA – se driftstatus
- Bolignet – se driftstatus
- Dansk Net – se driftstatus
- Call me – se driftstatus
- CBB Mobil – se driftstatus
- EWII – se driftstatus
- Fastspeed – se driftstatus
- Hiper – se driftstatus
- Norlys – se driftstatus
- Telenor – se driftstatus
- Telia – se driftstatus
- Telmore – se driftstatus
- Waoo – se driftstatus
- YouSee – se driftstatus
Genstart router og andet netværksudstyr
Når dit internet stopper med at virke, kræver det ofte at routeren genstartes. Det kan sommetider være tilstrækkeligt til at genoprette forbindelsen til internettet, og derfor er det en god idé at forsøge. Sådan genstarter du routeren:
- Tag strømstikket ud af routeren, eller sluk på stikkontakten.
- Vent 30-60 sekunder, før du igen tænder routeren.
- Det kan tage flere minutter, før internetforbindelsen er tilbage.
Prøv i samme omgang at genstarte din computer, tablet eller TV, mens du venter på routere
Årsag 2: Fejl i router eller modem

En router er tændt 24 timer i døgnet, og det tærer på de indvendige komponenter. Der kan opstå problemer med internettet som resultat heraf, men problemerne kan også skyldes fabriksfejl. Hvis du ofte har problemer med internet, der ikke virker, selvom driftsstatus er normal, bør mistanken falde på routeren eller modemmet som det næste.
Kontakt din internetudbyder
Det kan være svært at diagnosticere en router eller et modem på egen hånd, så her skal du kontakte internetudbyderen. De vil formentligt starte med at fejlsøge dit udstyr, og ellers sender de blot en ny router/modem til dig.
Risikoen for fejl i router eller modem bliver også større med tiden, i takt med at udstyret ældes og samler støv – bogstaveligt talt. Støv skaber problemer for elektronik, der bliver varmt, da varmen ikke kan ledes væk fra komponenterne som den plejer.
Årsag 3: Svagt eller ustabilt trådløst netværk
Hvis dit internet fra tid til anden stopper med at virke, eller din computer ofte kobler sig af og på, kan det skyldes et svagt eller ustabilt trådløst netværk. Den typiske grund til dette er at routeren er placeret dårligt, hvilket forårsager problemer med signalet.
Mange vil gerne gemme den trådløse router væk i et skab eller have den stående i bryggerset, men det er ikke altid en god idé. Hvis du bor i et stort hus, vil du med garanti få “døde zoner” i de mest afsidesliggende rum, da routeren ikke har tilstrækkelig rækkevidde.
Placer den trådløse router optimalt
- Sørg for, at routeren placeres centralt og åbent i din bolig.
- Placer gerne routeren så højt som muligt.
- Undgå at placere routeren tæt på hårde hvidevarer, da de kan forstyrre signalet.
- Overvej evt. et mesh-system eller kablet netværk med access points på hver etage, så du får bedre rækkevidde og dækning i den store bolig.
Årsag 4: Fejl i fiberboks

Hvis dit fibernet ikke virker, kan det skyldes fiberboksen. Fiberboksen er bindeleddet mellem fibernettet og din trådløse router, og den spiller således en vigtigrolle for at internettet skal virke optimalt.
Hvis du har mistanke om at fiberboksen er årsagen til problemet, kan du teste den på følgende måde:
Tjek om fiberboksen virker:
- Tilslut en computer direkte til den indvendige fiberboks med netværkskabel.
- Prøv at gå på nettet, og foretag evt. en hastighedstest.
- Hvis internettet er ustabilt eller slet ikke virker, er fiberboksen sandsynligvis årsagen til problemet.
- Kontakt din internetudbyder. En tekniker skal muligvis ud på din adresse og tjekke fiberboksen.
Årsag 5: Vind- og vejrforhold

Hvis du har mobilt bredbånd, kan vind- og vejrforhold give problemer med internettet. Bor du i forvejen langt fra nærmeste masteposition, er du særligt udsat ved storm, snevejr eller kraftige regnbyger. Oplever du at internettet stopper med at virke under disse vejrforhold, er det formentligt årsagen.
Sammenlign internetsignalet i godt og dårligt vejr
Prøv at holde øje med dit internet, når det er godt og dårligt vejr. Tag evt. nogle hastighedstests, så du kan sammenligne resultaterne. Oplever du et kraftigt fald i hastigheden og latency, når det regner, sner eller blæser, er vejret sandsynligvis årsagen til dine problemer.
Årsag 6: Overbelastet netværk
Hvis dit internet stopper med at virke på bestemte tidspunkter i løbet af dagen, eksempelvis fra kl. 19 til 22 om aftenen, kan det skyldes en overbelastning af netværket. Ikke kun i din egen bolig, men i hele nabolaget. Problemet kan opstå, når mange brugere går på nettet samtidigt, hvorved kapaciteten deles ud på flere samtidige bruger.
Man ser både problemet på internetforbindelser via TV-nettet, men også på mobilt bredbånd. Sidstnævnte har dog fået en væsentlig opgradering, efter 5G-internettet er blevet udrullet i det meste af landet.
Kan ikke nødvendigvis løses
Problemet med overbelastet netværk kan ikke nødvendigvis løses, medmindre din internetudbyder planlægger at udvide kapaciteten i nærmeste fremtid. Overvej derfor at udskifte din internetforbindelse til en anden teknologi (f.eks. mobilt bredbånd -> fibernet), da det ofte kan afhjælpe problemet.
Årsag 7: Problemer med software/indstillinger
Internet, der pludselig ikke virker, kan også skyldes et problem med software eller indstillinger på computeren. Måske er du kommet til at slå internettet fra på routeren eller din computer? Eller måske blokerer din firewall for internetforbindelsen.
Du kan også være så uheldig at have virus eller anden malware på din computer, som sløver din internetforbindelse. Det er vigtigt, at du tjekker din computer grundigt, hvis du mistænker software eller indstillinger for at være årsagen til problemet. Herunder er en generel liste med ting, du kan tjekke:
Tjek DNS-indstillinger, firewall og antivirus
- Tjek om der er problemer med DNS-serverne (skift evt. til Google DNS: 8.8.8.8 – se evt. denne guide)
- Tjek om din firewall blokerer din internetforbindelse.
- Foretag en virusscanning med et opdateret antivirusprogram – eksempelvis Norton eller AVG).