Hvorfor er internettet langsomt? Der kan være mange årsager til at internettet pludselig er langsomt eller ustabilt, men det er heldigvis nemt at løse. Ofte er der tale om forbigående driftsproblemer eller dårlig placering af routeren, men det kan også skyldes virus/spyware. I denne artikel gennemgår vi de hyppigste årsager til langsomt og ustabilt internet, og hjælper dig med at løse problemerne.
Kvikguide: 9 hyppigste årsager til langsomt internet
Herunder finder du en kvikguide til de hyppigste årsager til langsomt og ustabilt internet, samt løsninger hertil. Ønsker du en uddybende forklaring, findes den længere nede på denne side.
Årsag | Løsning |
---|---|
Driftsproblemer hos din internetudbyder / netejer | Tjek driftsstatus hos din internetudbyder. Afvent informationer. Genstart modem/router. |
Dårlig placering af trådløs router | Placer routeren centralt, højt og væk fra hvidevarer/metalelementer. |
Forkert tilslutning af router | Sørg for at routeren tilsluttes hovedkablet, som typisk findes i teknikskabet. |
Signalforstyrrelser på trådløst netværk | Skift kanal på din router eller brug 5 GHz-frekvensbåndet (din internetudbyder kan guide dig). |
Forældet trådløs router | Køb eller anmod om ny router hos din udbyder. Alternativ: Opdater firmware (din udbyder kan hjælpe). |
Virus / spyware | Foretag scanning med antivirusprogram, f.eks.: Avast, AVG eller Kaspersky. |
Fremmede bruger dit net | Tjek om andre bruger dit net ved at logge ind i din router, eller brug Fing App (iOS / Android). |
Internetudbyder leverer ikke den lovede hastighed | Overvej at skifte internetudbyder. |
Lang afstand til 4G- eller 5G-mast | Overvej at skifte internetudbyder. Alternativ: Køb en udendørs 4G- eller 5G-antenne. |
Før du fejlsøger: Genstart routeren
Internettet bliver indimellem langsomt eller ustabilt, hvis internetudbyderen har opdateret infrastrukturen eller routerens software. Her skal du blot genstarte routeren og vente et par minutter, hvorefter internettet kommer tilbage med vanlig hastighed og stabilitet. Gør følgende:
- Sluk routeren og træk stikket ud. Vent 30-60 sekunder.
- Sæt stikket i routeren og tænd.
- Vent et par minutter, indtil signalet er tilbage.
#1 – Driftsproblemer hos din internetudbyder / netejer
En af de hyppigste årsager til langsomt eller ustabilt internet er driftsproblemer hos internetudbyderen eller netejeren. Forskellen mellem de to er at internetudbyderen leverer internetforbindelsen, mens netejeren ejer og vedligeholder den fysiske infrastruktur. Det er oftest sidstnævnte, altså netejeren, der har driftsproblemer, og derfor er større områder typisk påvirket på samme tid.
Løsning
Driftsproblemer hos internetudbyder / netejer går typisk over af sig selv efter 5-10 minutter. Nogle gange tager det længere tid, hvis der eksempelvis er brud på et underjordisk kabel. Hold dig opdateret hos din internetudbyder, og genstart evt. din router når fejlen er rettet.
Her kan du tjekke driftsstatus:
- 3 Danmark – se driftstatus
- Altibox – se driftstatus
- AURA – se driftstatus
- Bolignet – se driftstatus
- Dansk Net – se driftstatus
- Call me – se driftstatus
- CBB Mobil – se driftstatus
- EWII – se driftstatus
- Fastspeed – se driftstatus
- Hiper – se driftstatus
- Norlys – se driftstatus
- Telenor – se driftstatus
- Telia – se driftstatus
- Telmore – se driftstatus
- Waoo – se driftstatus
- YouSee – se driftstatus
#2 – Dårlig placering af trådløs router

De fleste vil gerne gemme routeren væk i et skab eller bryggers, men det kan resultere i langsomt eller ustabilt internet. Routerens trådløse signal forværres, når det skal trænge gennem vægge og døre. Problemet kan også opstå, hvis routeren placeret tæt på hvidevarer, såsom mikroovn, ovn eller opvaskemaskine, da routerens signaler kan forstyrres.
Løsning
- Placer routeren centralt i boligen eller der, hvor du bruger internettet mest.
- Placer routeren åbent, og gerne højt. Hæng den evt. på væggen, hvis muligt.
- Undlad at placere routeren i nærheden af f.eks. akvariet eller vandvarmeren. Ifølge Elgiganten forstyrrer vandet det trådløse signal.
- Placer ikke den trådløse router i køkkenet, da overflader af metal, mikroovne og andre hvidevarer kan forstyrre signalet.
- Hvis routeren har antenner: Stil dem lodret for bedste horisontal dækning (bedst til etplanshus) eller vandret for bedre vertikal dækning (bedst til flere etager).
Routerens antenner
Hvis routeren har antenner, er det vigtigt at du peger dem i korrekt vinkel. Peger du dem opad får du bredere dækning, og peger du dem til siderne dækkes f.eks. kælder og førstesal bedre.
#3 – Forkert tilslutning af router
Måske har du flere internetstik i huset, som bruges til at føre TV og internet ud i flere rum. Tilslutter du routeren til disse, får du højst sandsynligt langsomt eller ustabilt internet. Det skyldes oftest at netværkskablerne er forældede, men også at hastigheden nedsættes i forhold til kablets længde. Problemet optræder hyppigt på adresser, der får internet via antennestikket, da data- og TV-signalet er blandet helt frem til udgangene i husets forskellige rum.
Løsning
Find hovedkablet, og tilslut din router til dette. Typisk er hovedkablet placeret i et teknikskab, men det kan også findes på loftet. Er du i tvivl, kan du søge hjælp hos din internetudbyder eller prøve dig frem: Sæt routeren i de forskellige internetstik, tænd og kør en hastighedstest. Når hastigheden rammer et acceptabelt niveau, har du med stor sandsynlighed fundet hovedkablet.
#4 – Signalforstyrrelser på trådløst netværk
Signalforstyrrelser forekommer ofte i tætbefolkede områder. Problemet forekommer som regel om aftenen og i weekenderne, hvor de fleste er hjemme. Her kan du opleve sporadisk langsomt eller ustabilt internet. Årsagen er at trådløse routere (og anden elektronik) kommunikerer på bestemte frekvensbånd og kanaler, hvorved signalerne risikerer at forstyrre hinanden. Jo mere elektronik, der bruges inden for en vis radius, jo større er risikoen for signalforstyrrelser.
Man har delvist løst problemet ved at lancere flere frekvensbånd på de nye Wi-Fi 6 og Wi-Fi 7 routere, men det er ikke altid nok.
Løsning
Skift kanal på din router. For at gøre dette, skal du logge ind på din router. Det sker ved at taste routerens IP-adresse direkte i browservinduet, eksempelvis 192.168.0.1. Derefter kan du logge ind med et brugernavn og kodeord, som typisk findes i bunden af din router. Nu kan du administrere routeren og skifte kanal. Din internetudbyder kan også hjælpe med dette.

#5 – Forældet trådløs router
Det meste elektronik bliver gammelt eller forældet, og det gælder selvfølgelig også for routere. Har du eksempelvis en 10 år gammel trådløs router, som aldrig er blevet opdateret eller vedligeholdt, kan den meget vel være årsagen til det langsomme internet. Trådløse standarder bliver hele tiden opdateret og opgraderet, så de følger med tiden, og en ældre router kan simpelthen ikke håndtere behovet i en moderne husholdning.
Har du en lånerouter, skal du være særligt opmærksom på dette: Internetudbydere bruger stadig routere med Wi-Fi 5-standarden, som blev lanceret tilbage i 2013. Selvom routeren er ny, er det altså ikke sikkert at teknologien kan følge med behovet i en moderne husholdning.
Løsning
Start med at tjekke routerens specifikationer, for at blive klogere på dens alder og evt. begrænsninger: Find navnet i bunden af routeren, eksempelvis “F@ST 3890V3”, og lav en Google-søgning på dette. Routeren skal som minimum have Wi-Fi 5 (også kaldet “802.11ac”) og gerne Wi-Fi 6 (også kaldet “802.11ax”). Alternativt kan du prøve at opdatere routerens firmware. Din internetudbyder kan hjælpe dig med vejledninger til dette.

#6 – Virus / spyware
Virus og spyware er blandt de hyppigste årsager til langsomt eller ustabilt internet. Det skriver Microsoft i deres guide til langsomt internet. Virus og spyware fungerer grundlæggende på samme måde: Det er små programmer, der kommer ind på computeren ad forskellige veje, og snylter på computerens og internettets ydeevne. Ofte er der en sammenhæng mellem computerens og internettets ydeevne, og du vil sandsynligvis opleve, at både computeren og internettet er langsomme og ustabile.
Følgende kan være tegn på at din computer er inficeret med virus eller spyware:
- Nye programmer er installeret af sig selv.
- Internettet er langsommere end normalt.
- Du får mærkelige reklame pop-ups, når du bruger computerne.
- Familie og venner modtager beskeder fra dig, som du ikke selv har sendt.
- Din computer er langsommere end normalt.
- Spil og programmer virker ikke som de plejer.
Løsning
Du skal scanne din computer med et godt antivirusprogram. Der er mange at vælge imellem, og de fleste findes i en gratis version. Herunder er en liste med forslag til gode antivirusprogrammer:
- Avast Free Antivirus
- AVG Antivirus FREE
- Avira Free Security Suite
- Bitdefender Antivirus Free Edition
- Kaspersky Security Cloud Free
Virus og spyware er blot to risici, der følger med brugen af internettet. I vores guide til digital sikkerhed finder du flere eksempler på internettrusler, du skal være opmærksom på.
#7 – Fremmede bruger dit internet
Fremmede mennesker kan tiltuske sig adgang til din trådløse router. Det kan eksempelvis ske, hvis de har luret dit kodeord, men også hvis du har aktiveret WPS. Når fremmede har adgang til din router, kan de også misbruge dit internet. Det kan resultere i langsomt eller ustabilt internet i perioder, men problemets omfang afhænger af misbrugets omfang.
Løsning
Skift til et svært kodeord på din router. Brug gerne en passwordgenerator, så koden bliver umulig at knække. Husk også at deaktivere WPS, så der ikke længere er fri adgang. Din internetudbyder kan hjælpe med dette.
Tjek hvem der bruger dit internet
Med Fing App kan du hurtigt tjekke alle enheder på dit trådløse netværk. Appen scanner simpelthen netværket for enheder. Finder du mistænkelige enheder, som du ikke kender, er der måske tale om misbrug.
#8 – Internetudbyder leverer ikke den lovede hastighed
Ved fibernet og bredbånd er der som udgangspunkt hastighedsgaranti, men garantiens udformning kan variere fra udbyder til udbyder. Hvis dit hjemmenetværk er installeret korrekt og du stadig har problemer med langsomt internet, er der formentligt tale om problemer hos udbyderen. Det kan også være infrastrukturen (og dermed netejeren), som er problemet. Problemet er mest udbredt på kabel-TV nettet eller det gamle kobbernet, hvor hastigheden kan svinge en del.
Løsning
Du skal kontakte din udbyder og bede dem om at løse problemet. Måske bestiller de en tekniker til din adresse, eller også prøver de med råd og vejledning. Hvis ikke problemet løses, bør du skifte til en anden internetudbyder. Overvej også at skifte til en anden teknologi – eksempelvis mobilt bredbånd i stedet for fibernet.
#9 – Lang afstand til 4G- eller 5G-mast

Hvis du har 5G internet og døjer med langsomt internet, findes årsagen oftest 5G-netværkets dækning. Befinder du dig blot én kilometer fra nærmeste masteposition, kan det påvirke din hastighed markant. Internettet bliver simpelthen langsommere og mere ustabilt, jo længere afstand du har til 5G-netværket.
Løsning
Du kan løse problemet på to måder: Enten kan du investere i en udendørs antenne, der passer til din 5G-router, eller også kan du skifte internetudbyder. Der findes nemlig tre forskellige mobilnetværker i Danmark, som dækker forskelligt. Se her, hvilket netværk dit teleselskab bruger. Lav et adressetjek inden bestilling, så du ved hvilken hastighed du kan få.
Du kan også bruge Mastedatabasen.dk, hvis du vil se de nærmeste mastepositioner ved din adresse.