Din mobildata virker ikke. Er det mobilen, den er gal med? Eller abonnementet? Se de hyppigste årsager her, og få hjælp til at løse problemet.
Hvad er mobildata?
Mobildata er data, som bruges på det mobile netværk. Mobilabonnementer og mobilt bredbånd bruger mobildata, og abonnementerne har ofte et forbrugsloft. For at du kan bruge mobildata, skal du have forbindelse til mobilnetværket. Når mobildata ikke virker, skyldes det ofte manglende dækning eller signalforstyrrelser.
Mobildata virker ikke – få overblik over situationen
Der kan være flere årsager til, at mobildata ikke virker: Mobiltelefonen kan være indstillet forkert, der kan være problemer med dækningen eller signalforstyrrelser. De hyppigste årsager er nævnt herunder:
- Manglende dækning på din lokation
- Mobiltelefonens indstillinger
- Signalforstyrrelser
- Data opbrugt
Manglende dækning i dit område

Mobildata virker ikke i områder, hvor dækningen er svag/ikke-eksisterende. Heldigvis har vi i Danmark en generelt god dækning, men der findes altså stadig mange “døde” zoner, hvor mobildata slet ikke virker.
Hvis du befinder dig i et meget tyndtbefolket område, hvor der er langt mellem husene, er der reel risiko for at mobildata ikke virker. Du kan stadig ringe, da opkald foretages via andre teknologier, men mobildata har brug for 4G- eller 5G-dækning.
Løsningen på problemet er at flytte sig til et område med dækning. Telefonen søger automatisk efter netværksdækning, så problemet løser oftest sig selv.
Tjek om flytilstand er slået til

Når flytilstand (også kaldet ‘flyfunktion’) er slået til, virker mobildata ikke. Flytilstanden er en funktion, der kan slås til på alle nyere smartphones, og som begrænser signaltransmissionen på flyveture.
Hvis du glemmer at slå funktionen fra efter flyvning, eller måske slår den til ved et uheld, kan du ikke bruge din mobildata.
Løsningen er heldigvis enkel: Slå flytilstanden fra og vent 30-60 sekunder. Herefter bør mobildata virke igen.
Tjek om mobildata er slået fra
Mobiltelefoner og routere til SIM-kort har funktioner, der kan slå mobildata fra. Det kan enten ske via trykknap eller et menupunkt, så du nemt kan slukke for signalet efter behov.
Man kan sagtens komme til at slukke for mobildata ved en fejl, og så kan man ikke længere gå på nettet.
Løsningen er at slå mobildata til igen, og dernæst vente 30-60 sekunder. Det kan tage en lille smule længere med en trådløs router, så hav gerne tålmodighed i et par minutter, indtil mobildata virker igen.
Genstart din mobiltelefon
I visse tilfælde kan mobildata stoppe med et virke, hvis der opstår fejl i mobiltelefonens styresystem/software. Måske er fejlen opstået i forbindelse med en opdatering, eller også kræves der en opdatering for at rette problemerne.
Problemet kan også opstå i en trådløs 4G/5G-router.
Løsningen kan være at genstarte mobiltelefonen, dvs. slukke og tænde igen, hvorved den forsøger at genetablere adgangen til mobildata.
Tjek dataforbruget
Man kan hurtigt komme til at bruge en datapakke, hvis den er for lille. Streamer man f.eks. et par film via mobilabonnementet eller mobilt bredbånd, ryger der 5-10 GB data. Har du et abonnement med begrænset data, bliver der lukket for mobildata når grænsen er nået. Det samme gælder, hvis du selv har sat en forbrugsgrænse på dit abonnement.
Løsningen er enten at spare på dataforbruget eller opgradere til et mobilabonnement med fri data (man kan også få mobilt bredbånd med fri data). Så slipper man for bekymringerne, og kan bruge nettet så meget, som man vil.