Hvordan opsiger man nemmest et abonnement? Uanset om det er internet, mobilabonnement eller noget tredje, er det vigtigt, at du opsiger abonnementet korrekt. I denne guide viser vi dig den bedste og sikreste måde at opsige et abonnement, så du kan komme ud af en aftale hurtigst muligt.
Eksempel: Sådan opsiger du dit abonnement
Vi anbefaler til enhver tid, at du opsiger dit abonnement på skrift. Dette gælder, uanset hvilken type abonnement det drejer sig om. Du kan sagtens støde på et krav om at opsigelser skal foretages telefonisk, men virksomheden må ikke gøre det besværligt for dig at opsige en aftale.
Den bedste måde at opsige et abonnement på, er at sende en e-mail til virksomheden. Du kan også sende en besked til virksomhedens Facebook-profil, eller i deres chat-vindue hvis det findes. Husk blot at modtage en bekræftelse retur, indenfor rimelig tid.
Herunder er et eksempel på, hvordan du kan opsige dit abonnement:
Hej [INDSÆT VIRKSOMHEDSNAVN],
Jeg ønsker at opsige mit abonnement på [INDSÆT ABONNEMENT].
Mine kundeoplysninger er som følger: [INDSÆT F.EKS. KUNDENUMMER, NAVN, TELEFON].
Jeg ønsker at mit abonnement bringes til ophør hurtigst muligt / [INDSÆT DATO], og jeg ser frem til at modtage en bekræftelse på dette.
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
[INDSÆT DIT NAVN]
Opsigelsen skal du sende til virksomhedens kundeservice-afdeling. De fleste virksomheder sender automatisk en kvittering for modtagelse, når man afsender en e-mail. Husk at gemme denne kvittering som dokumentation for at virksomheden har modtaget din e-mail, og hold øje med om virksomheden svarer inden for rimelig tid (normalt samme uge).
Det skal du huske, før du opsiger dit abonnement
Før du opsiger dit abonnement, skal du huske et par ting. Det gælder både hvis du skifter udbyder, men også hvis du flytter.
1. Bindingsperiode
Der er en bindingsperiode på 6 måneder på mange typer af abonnementer. Forbrugeraftalelovens § 28 siger, at du efter 5 måneder kan opsige dit abonnement med én måneds varsel. Husk derfor at tjekke, om du stadig er under bindingsperiode, da det har indflydelse på ophørsdatoen (og dermed betalingen).
2. Opsigelsesvarsel
Noget andet, som er værd at undersøge, er opsigelsesvarslet. De fleste udbydere har et opsigelsesvarsel på 30 dage eller mere, hvilket betyder, at du skal betale for dit abonnement i en periode efter opsigelsesdatoen.
3. Styr på nyt abonnement?
Før du opsiger dit abonnement, bør du have styr på nyt abonnement. Her på siden kan du eksempelvis finde billigt internet og sammenligne priser, hvis du endnu ikke har fundet nyt bredbånd. Det er en god idé at oprette dit nye abonnement, så det kan aktiveres umiddelbart efter dit gamle abonnement ophører, så der er direkte overlap.
4. Lånt/lejet udstyr sendes retur
Når du opsiger et abonnement, skal du sende evt. lånt/lejet udstyr retur. Det er nemmest, hvis du har gemt kassen, det blev leveret i (husk evt. dette i fremtiden, så du ikke selv skal ud og købe/skaffe ny kasse). Vær i denne forbindelse opmærksom på tidsfristen – det kan være dyrt at returnere udstyret for sent.
5. Ny udbyder kan opsige gammelt abonnement
Hvis du skal have nyt bredbånd via samme teknologi eller mobilabonnement, kan din nye udbyder måske opsige dit gamle abonnement. Dermed undgår du besværet med at opsige dit gamle abonnement, og skal blot sørge for at returnere det gamle udstyr.
Må virksomheden tvinge dig til at ringe for at opsige abonnement?
Du er sikkert blevet mødt med dette krav førhen. Forbrugerombudsmanden har dog indskærpet, at virksomheder ikke må gøre det besværligt for kunder at opsige en aftale. Du behøver altså ikke at rette dig efter denne henstilling, men kan i stedet nøjes med at sende en skriftlig opsigelse via e-mail eller besked i chat-vinduet.
Mange virksomheder ønsker selvfølgelig at man ringer for at opsige sit abonnement, så de kan udspørge dig om årsagen og eventuelt prøve at sælge dit et andet abonnement. Virksomhederne har dog ikke krav på at høre om årsagen til din opsigelse, og du bestemmer således selv om du vil ringe eller skrive.
Hvis du beslutter dig for at ringe, er det en god idé at få en bekræftelse på opsigelsen på skrift. De fleste virksomheder sender automatisk en e-mail, hvis dit abonnement ændrer sig, så husk blot at få dette bekræftet i telefonen.
Kan man fortryde oprettelse af nyt abonnement?
En af fordelene ved at bestille dit nye abonnement på nettet (eller via telefonen), er at du har 14 dages fortrydelsesret. Som det er beskrevet på Forbrug.dk, træder de 14 dages fortrydelsesret i kraft på forskellige tidspunkter, alt efter hvilken type abonnement der er tale om:
Har du eksempelvis købt et abonnement på en avis eller et ugeblad, løber fristen fra du modtager din første avis eller ugeblad.
Har du eksempelvis oprettet et nyt mobilabonnement eller medlemsskab af fitnesscenter, som skal tilpasses specielt til dig, løber fristen fra tidspunktet hvor aftalen blev indgået.
For abonnementer eller medlemsskaber gælder desuden, at du kan afgive samtykke til at fortrydelsesretten frafalder når du tager abonnementet/medlemsskabet i brug. Det kan eksempelvis være når du aktiverer dit nye SIM-kort, eller checker ind til første træning i dit fitnesscenter.
Udbydernes e-mail adresser til opsigelse
Da Teleguiden primært skriver om internet- og mobilabonnementer, er det relevant at vedlægge en liste med kontaktoplysninger til de største udbydere på markedet. Herunder kan du finde kontaktoplysningerne til de største udbydere i Danmark.
Udbyder | E-mail adresse |
---|---|
3 Mobil | kundeservice@3.dk |
Altibox | info@altibox.dk |
Bolignet | kundeservice@bolignet.dk |
Call me | kundeservice@callme.dk |
CBB Mobil | kundeservice@cbb.dk |
Dansk Net | kundeservice@dansknet.dk |
Duka | kundeservice@duka.dk |
EWII | ewii@ewii.dk |
Fastspeed | kundeservice@fastspeed.dk |
Greentel | support@greentel.dk |
Hallo | kundeservice@hallo.dk |
Hiper | kundeservice@hiper.dk |
Jetnet | hej@jetnet.dk |
Oister | kundeservice@oister.dk |
Telenor | kundeservice@telenor.dk |
Telia | mobilprivat@telia.dk |
Telmore | info@telmore.dk |
Waoo | Kontaktformular Se også: Kontaktoplysninger til Waoo-partnere |
YouSee | kundeservice@yousee.dk |
2 kommentarer
Jeg vil gerne opsige min aftale med Herning Folkeblad om lørdagen fra 1 april. Jeg kommer sammen med en som har avisen hver dag, så på det grundlag vil jeg gerne opsige min aftale. Venlig hilsen H.J. Batz
Hej Hans,
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med dette. Du skal kontakte Herning Folkeblad direkte, hvis du ønsker at opsige din aftale.
Du kan finde alle kontaktoplysninger til Herning Folkeblad her:
Herning Folkeblad kundecenter
Venlig hilsen
Thomas, Teleguiden.dk