Test: Mobilabonnementer – her er de 8 bedste

Hvor finder du det bedste mobilabonnement, og hvad skal du kigge efter? Taletid, data, 5G og EU-roaming er ting, du skal tage stilling til, når du skal have nyt mobilabonnement. Se de bedste mobilabonnementer her, og bliv klogere på mulighederne.

Testresultater – her er de bedste mobilabonnementer

Lebara

Testvinder – Bedst til prisen

Lebara (4G)

5 timer / 5 GB / EU 3 GB

19 kr.

Pris/md.

Gå til udbyder

Annoncelink

Bedste valgfrihed

Flexii (4G)

Fri tale / 20 GB / EU 20 GB

59 kr.

Pris/md.

Gå til udbyder

Annoncelink

Oister

Bedst til storforbrugeren

Oister (5G)

Fri tale / 35 GB / EU 30 GB

79 kr.

Pris/md.

Gå til udbyder

Annoncelink

Duka logo

Bedst til børn og ældre

Duka (5G)

Fri tale / 50 GB / EU 20 GB

99 kr.

Pris/md.

Gå til udbyder

Annoncelink

CBB Mobil logo

Bedst til streaming

CBB Mobil (5G)

Fri tale / 30 GB / EU 30 GB

99 kr.

Pris/md.

Gå til udbyder

Annoncelink

Eesy logo

Bedste mobilnetværksoplevelse

Eesy (5G)

Fri tale / 50 GB / EU 30 GB

109 kr.

Pris/md.

Gå til udbyder

Annoncelink

Greentel

Bedste abonnementsvilkår

Greentel

Fri tale / 10 GB / EU 10 GB

79 kr.

Pris/md.

Gå til udbyder

Annoncelink

Lyca Mobile logo

Bedst med forudbetaling

Lyca Mobile

5 timer / 5 GB / EU 4 GB

19 kr.

Pris/md.

Gå til udbyder

Annoncelink

Sammenlign alle mobilabonnementer her

Alle teleselskaber – ét sted. Find det bedste, og spar penge.

Sådan fandt vi de bedste mobilabonnementer

Teleguiden indsamler løbende data om alle danske mobilabonnementer. Denne data bruges i en sammenligning inden for en række forudbestemte kategorier, så de bedste mobilabonnementer kan udpeges. Abonnementspris og data vægtes højest, men andre kriterier har også relevans.

Udover dataindsamling kigges der også på eksterne tests og målinger, der kortlægger kundetilfredsheden og netværksoplevelsen.

I testen indgår følgende mobilselskaber:

3, Altibox, Call me, CBB Mobil, Duka, Eesy, Fastnet.nu, Flexii, Greenspeak, Greentel, Hallo, Lebara, Lyca Mobile, Mit Tele, Nettalk, Norlys, Oister, Telebonus, Telenor, Telmore, Unotel, Velkommen, YouSee.

Testen er udført af:

Thomas Løwe Hansen, Teleanalytiker og indehaver af Teleguiden.dk

Thomas Løwe Hansen
Stifter af Teleguiden
Læs mere om Thomas

Kommentar:

Testen viser med al tydelighed, at der er hård konkurrence på det danske mobilmarked. Det kommer forbrugerne til gode, fordi priserne falder. Samtidig er det nemt at skifte abonnement.

Prisen vægtes højest i den samlede vurdering af mobilabonnementet. Her kigger vi på den månedlige abonnementspris, og sammenligner med lignende mobilabonnementer.

Her kigger vi på, hvor meget data der er inkluderet i mobilabonnementet. Vi sammenholder den inkluderede datamængde med prisen. Data er for mange det vigtigste element, og derfor har det en høj vægtning i den samlede vurdering.

Her kigger vi på mængden af taletid i mobilabonnementet, og om der f.eks. er fri tale mellem abonnementer i samme selskab. Det trækker op, hvis det er tilfældet, men den samlede vægtning af taletid er relativt lav. Det skyldes, at færre taler i mobiltelefon på gammeldags manér, men i stedet bruger data (f.eks. via mVoIP eller apps).

Her kigger vi på om EU-data er inkluderet i mobilabonnementet, og hvor meget der evt. er inkluderet.

Her kigger vi på netværksdækningen og benytter den aktuelle undersøgelse fra Teknologisk Institut (PDF), der definerer den gode mobilnetværksoplevelse. Netværk har en lavere vægtning, da alle mobilnetværk er landsdækkende med 100% dækning.

Her kigger vi på kontaktmulighederne for kundeservice. Det trækker op, hvis kontaktoplysninger fremgår tydeligt på hjemmesiden, og hvis der også fremgår et telefonnummer. Derudover kigger vi på åbningstiderne og typer af kontaktmuligheder (e-mail, Facebook-besked, chat-vindue, m.v.)

For at afdække kundetilfredsheden og generelle tendenser, gennemgår vi anmeldelser på TrustPilot, Google, Facebook, m.v. Vi kigger også på den nyeste BrancheIndex Mobil-undersøgelse, der gennemføres af Loyalty Group og kortlægger kundernes tilfredshed med udvalgte mobilselskaber.

Her kigger vi på binding og opsigelsesvarsel. Størstedelen af alle mobilabonnementer har ingen binding, men der er forskel på opsigelsesvarslerne. Derfor trækker det op, hvis mobilabonnementer kan opsiges med et kortere varsel end 30 dage.

Her kigger vi på mulighederne for forbrugskontrol, heriblandt forbrugsovervågning og forbrugsgrænser. Det trækker op, hvis man nemt kan overvåge og administrere forbruget på mobilabonnementet.

Vi undersøger, om det er muligt at få eSIM til både mobil og smartwatch/tablet. Derudover kigger vi på, om ekstra SIM-kort er en mulighed. Dog er det ikke noget, der p.t. vægtes højt, da efterspørgslen er relativt lav. Den forventes dog at stige i fremtiden.

Her kigger vi på, om 5G er inkluderet i mobilabonnementet. Det vægtes dog fortsat lavt, da de færreste kan udnytte 5G-hastighederne på deres mobiltelefoner.

Her undersøger vi, om der medfølger ekstra sikkerhedsfunktioner i mobilabonnementet. Det kunne f.eks. være i form af SMS-filtre, advarsler om svindel og hjælp ved forskellige former for cyberangreb.

Dyk dybere ned i mobilabonnementer

Find den nyeste og mest relevante viden om mobilabonnementer i de nyeste artikler fra Teleguiden.

Hvilket mobilabonnement skal jeg vælge?

Valget af mobilabonnement afhænger i høj grad af dine personlige behov. Der findes ikke ét abonnement, der passer til alle – men der er en række faktorer og anbefalinger, du med fordel kan følge for at finde det bedste match.

1. Kend dit forbrug

Vi bruger mere og mere data på mobilen, og derfor er det vigtigt at kende dit forbrug. Taletid er mindre vigtigt, da de fleste mobilabonnementer har ubegrænset tale, men overvej alligevel om det er nødvendigt.

Data

De fleste bruger mere og mere data til streaming, musik og sociale medier. Undgå at overbetale ved at vælge et abonnement med passende datamængde:

  • 1-5 GB: Ideelt til let brug (mail, sociale medier, let surf).
  • 10-30 GB: Ideelt til gennemsnitligt brug inkl. musikstreaming på farten.
  • 100+ GB: Ideelt til storforbrug (gaming, internetdeling, video-streaming)

“Fri data” har ofte en fair-use grænse på fx 1.000 GB – stadig mere end rigeligt for de fleste, men værd at være opmærksom på.

Taletid

Forbruget af taletid er faldende. Tjek din mobilregning eller telefonstatistik for tidligere opkald. Hvis du sjældent ringer, er 2-5 timers taletid rigeligt. Undgå forbrugsafregnet abonnement, da det sjældent kan betale sig.

2. Overvej dine behov

Det er svært at segmentere brugere af mobilabonnementer, men der findes alligevel nogle overordnede profiler. Se de generelle anbefalinger herunder.

BehovAnbefalet abonnementstype
Lav prisLebara eller Lyca Mobile med priser fra 19 kroner pr. måned.
Højt dataforbrugFlexii eller Oister med ubegrænset data fra 144 kroner pr. måned.
FamilieGreentel, Flexii eller Oister, der alle tilbyder mobilabonnementer til store og små behov, samt nem administration.
BørnBørneabonnementer med forbrugsgrænser og spærring.
RejsendeAbonnementer med masser af udlandsdata (fx Norlys, Telmore, Telenor og Eesy).
TeknologientusiastMobilabonnementer med eSIM, der fx kan bruges til smartwatch.
Bedste dækningMobilabonnementer på TDC’s testvindende mobilnetværk (Eesy, Telmore, YouSee, Hallo, Velkommen).

3. Tjek dækningen

Det skal understreges, at alle mobilnetværk har god dækning, og forskellene er for det meste meget små. Teknologisk Institut har dog undersøgt dækningen ud fra definitionen af den gode mobilnetværksoplevelse. Læs den fulde rapport her, eller læs resultaterne opsummeret herunder:

TDC Net – Bedst i test

  • Højeste samlede score (85% fejlfri)
  • Hurtigst og mest stabile hastigheder
  • 99,7% adgang til 5G
  • Bedst i flest regioner og fejlfri videostreaming

Norlys (tidl. Telia) – Nr. 2 samlet

  • 81% fejlfri netværksoplevelse
  • Hurtig upload i Midt- og Nordjylland
  • 99,3% adgang til 5G
  • Næstbedst i flere regioner og fejlfri video

Telenor – Stabil dækning

  • 78% fejlfri
  • 99,1% adgang til 5G
  • Deler net med Norlys
  • Bedst til streaming i Nordjylland

3 – Lavest score, men god 5G

  • 70% fejlfri netværksoplevelse
  • 99,7% adgang til 5G
  • Bedre end tidligere år, næstbedst til video i Nordjylland

Tip: Tjek dækningskort hos udbyderne, især hvis du bor uden for byerne:

4. Sammenlign priser og funktioner

Brug vores sammenligningstjeneste, hvis du kender dine behov og gerne vil finde det bedste mobilabonnement til prisen.

5. Saml abonnementer i familien

Det anbefales at samle alle mobilabonnementer hos ét selskab, hvis I fx er 4-5 medlemmer i husstanden. Så bliver det nemmere at administrere, og du kan muligvis også samle abonnementerne på en enkelt regning (og spare evt. betalingsgebyr).

Flere selskaber tilbyder desuden rabat ved flere abonnementer på samme konto. Det kan dog ikke altid betale sig, så husk at undersøge priserne forinden.

Du kan dele data og lettere administrere børns forbrug (fx hemmeligt nummer, spærring af køb via SMS), når mobilabonnementerne tilgås på samme konto.

6. Undgå ekstraomkostninger

  • Hvis du bruger mere taletid/data end inkluderet, betaler du typisk mellem 35-60 øre pr. minut eller bliver sat ned i hastighed.
  • Læs det med småt: Tjek gebyrer for oprettelse, forbrug over grænsen, og udlandstakster.
  • Hold øje med dit forbrug løbende, og tilpas dit mobilabonnement herefter.

Ofte stillede spørgsmål om mobilabonnementer

Hvordan finder man det bedste mobilabonnement?

Man finder det bedste mobilabonnement ved først at kende sit behov, og dernæst sammenligne priser og produkter. Der kan være mange penge at spare, hvis man vælger det billigste mobilabonnement, men det skal også kunne opfylde dine behov. Husk derfor at tjekke dit forbrug over mindst 6 måneder, så du ved hvor meget taletid og data du har brug for.

Er billige mobilabonnementer gode?

Ja, billige mobilabonnementer er ofte lige så gode som de dyre. Forskellen ligger oftest i kundeservice-delen, da de billige mobilselskaber er 100% online-baserede og ikke kan træffes på fysiske lokationer. Du skal derfor kunne betjene dig selv, men ofte kan du også ringe til selskabet og få råd eller vejledning fra deres medarbejdere. Mister du f.eks. dit SIM-kort, er du imidlertid nødt til at vente på fremsendelse af et nyt, da det kun kan leveres med posten.

Hvem har den bedste mobildækning?

TDC har den bedste mobildækning, jf. undersøgelse fra Teknologisk Institut (PDF). Du kan med fordel undersøge dækningen i dit lokalområde hos alle 3 landsdækkende netværksoperatører: TT-netværket, 3 og TDC, da der kan være lokale forskelle. Vælg gerne mobilselskabet med den bedste dækning på din adresse, så du er sikker på at få den bedste brugeroplevelse.

Kan man få samlerabat på mobilabonnementer?

Ja, enkelte mobilselskaber tilbyder samlerabat, hvis du samler flere mobilabonnementer på samme konto. Det gælder bl.a. Norlys, Telenor, 3 og YouSee. Du bør imidlertid stadig undersøge hele markedet, inden du samler mobilabonnementerne ét sted, da samlerabatten ofte betinges af at der købes bestemte typer abonnementer.

Hvilke mobilnetværker findes i Danmark?

Der findes 3 landsdækkende mobilnetværker i Danmark: 3, TT-netværket og TDC. Mobilnetværkerne omfatter almindelig tale og data (4G/5G). Der kan være lokale forskelle i dækningen, så husk at undersøge dækningskortet hos den enkelte udbyder, inden du vælger dit nye mobilabonnement.

Hvor meget data har jeg brug for?

Ifølge IT-branchen bruger danske mobilkunder 17,9 GB data i gennemsnit pr. måned, og forbruget er stigende. Som en tommelfingerregel har du derfor brug for mindst 20 GB data, hvis du har et gennemsnitligt forbrug af data. Du bør imidlertid følge dit forbrug fra måned til måned, og tilpasse dit mobilabonnement herefter.