Hvor langt opsigelsesvarsel har min udbyder, og hvad er det nu lige, det betyder? Opsigelsesvarslet har betydning for, hvornår du skal opsige abonnementet, hvis det skal stoppe til en bestemt dato. Få overblik over gældende opsigelsesvarsler her, og bliv klogere på hvad det betyder.

    Hvad er det nu lige, et opsigelsesvarsel er?

    Et opsigelsesvarsel er den periode, der går fra du siger dit abonnement op, til det stopper helt. Har din udbyder for eksempel 30 dages opsigelsesvarsel, skal du stadig betale for abonnementet i de 30 dage – også selvom du ikke længere bruger det.

    Udbydernes opsigelsesvarsler (A til Å)

    Vi har gennemgået abonnementsvilkårene hos danske internet- og mobilselskaber. Et varsel på 30 dage er normalen, men enkelte udbydere har længere eller kortere varsler. Se gældende opsigelsesvarsler i tabellen herunder.

    UdbyderOpsigelsesvarsel
    3 Mobil30 dage
    AltiboxBredbånd:
    30 dage
    Telefoni:
    Ingen
    TV:
    Indeværende måned + 30 dage
    BolignetMobil:
    Ingen
    Fibernet:
    Indeværende måned + 30 dage
    Call me30 dage
    CBB MobilTil månedens udgang
    Dansk Net30 dage
    DukaTil månedens udgang
    Eesy30 dage
    EvercallTil månedens udgang
    EWII30 dage
    Fastnet.nu30 dage
    Fastspeed30 dage
    Flexii30 dage
    GlentenIndeværende måned + 30 dage
    GreenspeakTil månedens udgang
    GreentelIngen
    Hallo30 dage
    Hiper30 dage
    Kazoom30 dage
    LebaraIngen
    Lyca MobileIngen
    Mit Tele30 dage
    Nettalk30 dage
    Norlys30 dage
    Oister30 dage
    Skjern BredbåndIndeværende måned + 30 dage
    Speaky30 dage
    TeleBonus30 dage
    Telenor30 dage
    Telmore30 dage
    UnoTelIndeværende måned
    Velkommen30 dage
    Waoo30 dage
    YouSee30 dage

    Sammenlign bredbånd og find det bedste

    Alle udbydere samlet ét sted

    Hvordan opsiger jeg mit abonnement hurtigst muligt?

    Du opsiger dit abonnement hurtigst muligt, ved at indsende en opsigelse til din udbyder. Det kan ske på skrift, og du kan med fordel bruge vores opsigelsesskabelon, eller du kan ringe og opsige dit abonnement. Husk altid at få en skriftlig bekræftelse på opsigelsen med dato for hvornår dit abonnement stopper.

    Hvis du har fortrydelsesret, kan abonnementet opsiges med omgående virkning. I Danmark har private forbrugere en fortrydelsesret på 14 dage (jf. Forbrug.dk), men kun hvis abonnementet er bestilt via nettet. Dog er det værd at bemærke, at du ved bestilling af ydelser, kan frasige dig fortrydelsesretten, hvis du tager det i brug inden fortrydelsesfristen er udløbet.

    Har du ikke fortrydelsesret, gælder et opsigelsesvarsel på f.eks. 30 dage. Ydermere kan dit abonnement være omfattet af en bindingsperiode, som du har accepteret ved indgåelse af abonnementsaftalen. Bindingsperioden må være på op til 6 måneder for privatforbrugere.

    Betydning af opsigelsesvarsler

    Herunder finder du en uddybende forklaring af de forskellige opsigelsesvarsler.

    • Ingen / dag til dag:
      Opsigelsen træder i kraft straks eller dagen efter udbyderen modtager den. Afregning kan dog tage op til 30 dage.
    • Indeværende måned / løbende måned:
      Abonnementet stopper ved udgangen af den måned, hvor du opsiger – uanset dato.
    • Indeværende måned + 1 måned:
      Abonnementet ophører ved udgangen af måneden efter den, hvor du opsiger.
      (F.eks.: opsagt 5. marts → ophører 30. april)

    Thomas er stifter af Teleguiden.dk og ansvarlig for research, analyse og indhold. Han har arbejdet med forbrugerportaler siden 2012, og kombinerer sin viden om telemarkedet med en teknisk baggrund som IT-supporter og datamatikerstuderende. Thomas har en passion for teknologi og formidlingen af denne, hvilket ofte kommer til udtryk i guides og artikler på Teleguiden.dk.

    Skriv en kommentar