Mobilabonnement til børn? Komplet guide med 8 anbefalinger

User avatar placeholder
Skrevet af Thomas

15. juli 2025

Dreng i ternet skjorte bruger sin mobiltelefon udenfor

Mobilabonnementer til børn skal være nemme at administrere og tilpasse. Børn bruger mobilen anderledes end voksne, og deres forbrug ændrer sig i takt med alderen. Det er også vigtigt, at barnet bruger mobilen på en sikker måde, og der kan mobilselskabet give en hjælpende hånd. Se de bedste børneabonnementer her, og bliv klogere på mulighederne.

Her er 8 børnevenlige mobilabonnementer

Lebara

Bedst til prisen – anbefales til børn

Lebara (4G)

5 timer / 5 GB / EU 3 GB

19 kr.

Pris/md.

Gå til udbyder

Annoncelink

Flest valgmuligheder

Flexii (4G og 5G)

Fri tale / 10 GB / EU 0 GB

39 kr.

Pris/md.

Gå til udbyder

Annoncelink

Oister

Bedst til teenagere

Oister (5G)

3 timer / 10 GB / EU 10 GB

59 kr.

Pris/md.

Gå til udbyder

Annoncelink

Duka logo

Bedste brugervenlighed

Duka (4G og 5G)

6 timer / 6 GB / EU 6 GB

59 kr.

Pris/md.

Gå til udbyder

Annoncelink

CBB Mobil logo

Bedst med streaming

CBB Mobil (5G)

Fri tale / 30 GB / EU 30 GB

99 kr.

Pris/md.

Gå til udbyder

Annoncelink

Eesy logo

Bedst med TDC mobilnetværk

Eesy (5G)

Fri tale / 50 GB / EU 30 GB

109 kr.

Pris/md.

Gå til udbyder

Annoncelink

Greentel

Bedste abonnementsvilkår

Greentel (4G og 5G)

5 timer / 5 GB / EU 5 GB

59 kr.

Pris/md.

Gå til udbyder

Annoncelink

Lyca Mobile logo

Bedst med forudbetaling

Lyca Mobile (4G)

5 timer / 5 GB / EU 4 GB

19 kr.

Pris/md.

Gå til udbyder

Annoncelink

Anbefalede mobilabonnementer til børn i 2025

  1. Lebara, 5 timer / 5 GB / EU 3 GB, 19 kr./md.
  2. Flexii, Fri tale / 10 GB / EU 0 GB, 39 kr./md.
  3. Oister, 3 timer / 10 GB / EU 10 GB, 59 kr./md.
  4. Duka, 6 timer / 6 GB / EU 6 GB, 59 kr./md.
  5. CBB Mobil, Fri tale / 30 GB / EU 30 GB, 99 kr./md.
  6. Eesy, Fri tale / 50 GB / EU 30 GB, 109 kr./md.
  7. Greentel, 5 timer / 5 GB / EU 5 GB, 59 kr./md.
  8. Lyca Mobile, 5 timer / 5 GB / EU 4 GB, 19 kr./md.

Lebara, Flexii og Oister har det bedste og største udvalg af mobilabonnementer til børn. Det skyldes en kombination af gode priser, en velfungerende selvbetjeningsløsning og et bredt udvalg til store og små behov.

Listen er generelt præget af mindre mobilselskaber, men hertil er der flere fordele. Den største fordel er navigationen og brugervenligheden, som er vigtig, når du løbende skal administrere og tilpasse dit barns abonnement. Det er også vigtigt med en god forbrugsoversigt, så denne har vi også prioriteret.

Sammenlign alle mobilabonnementer her

Alle teleselskaber – ét sted. Find det bedste, og spar penge.

Sådan vælger du det rette mobilabonnement til dit barn

Der er flere ting, du skal kigge efter, når dit barn skal have sit første mobilabonnement. Først og fremmest skal det være nemt og enkelt at skjule navn og adresse fra telefonbøgerne, og derudover skal der være en overskuelig forbrugsoversigt. Få råd til at vælge det bedste børneabonnement med disse gode råd:

  • Prioritér sikkerhedsfunktioner. Det skal være nemt og enkelt at sætte begrænsninger i barnets mobilabonnement, samt evt. få besked når/hvis der foregår noget mistænkeligt.
  • Hemmeligt nummer og skjult fra telefonbøger. Det skal også være muligt at skjule nummeret og fjerne det fra telefonbøger, så navne- og adresseoplysninger ikke ender i fremmede hænder.
  • Test brugervenligheden. Overvejer du f.eks. Lebara, Flexii eller Oister? Test brugervenligheden på deres hjemmesider. Er det nemt at finde rundt og få svar på spørgsmål? Hvis ja, så er det et godt tegn.
  • Skift af abonnement. Det skal være nemt at op- og nedgradere mobilabonnementet. Børns forbrug svinger meget, så det er en stor fordel med hurtig op- og nedgradering.
  • Priser og gebyrer. Børneabonnementer behøver ikke at koste en formue. Husk også at undersøge gebyrer, eksempelvis på abonnementsskift og fremsendelse af nyt SIM-kort.
  • Opsigelsesvarsel. Mange teleselskaber har et opsigelsesvarsel på op til 30 dage. Det står oftest kun med små bogstaver i abonnementsvilkårene, så husk at være opmærksom på dette.
  • Telefoniske henvendelser. Hvis alt er gået i baglås og barnet ikke kan bruge sit abonnement, er det godt at kunne ringe. Husk at tjekke åbningstiderne, hvis det er vigtigt for dig.

Hvilket mobilabonnement passer til barnets alder?

Børn med legetøjstelefon

Barnets alder og udvikling har stor betydning for deres forbrug af taletid og data. Mindre børn på op til 8 år kan ofte nøjes med et lille abonnement med 1 times tale og 1 GB data, mens børn op til 12 år bør have mindst 2 timers tale og 5 GB data. Børn i teenagealderen bør have mindst 5 timers tale og 10 GB data. Vær opmærksom på at disse anbefalinger kun er vejledende, og alle børn er forskellige. Bruger dit barn f.eks. meget tid på transport, kan det være nødvendigt med at større mobilabonnement.

Barnets alderBehov
Børn op til 8 årMin. 1 time + 1 GB. Det meste forbrug foregår i skolen eller i hjemmet, hvor trådløst netværk er tilgængeligt.
Børn op til 12 årMin. 2 timer + 5 GB. Mere forbrug uden for hjemmet, f.eks. på vej til skole og fritidsaktiviteter.
Børn op til 15 årMin. 5 timer + 10 GB. Mere streaming og mere forbrug uden for hjemmet, f.eks. på vej til skole, venner og fritidsaktiviteter.
  • Børn op til 8 år (min. 1 time + 1 GB) – når børn får deres første mobiltelefon, er behovet ikke særlig stort. Måske har alle deres venner ikke mobiltelefon endnu, og dens primære anvendelsesformål er at holde kontakten mellem børn og forældre. Et lille mobilabonnement med én time taletid og 1-2 GB data er tilstrækkeligt.
  • Børn op til 12 år (min. 2 timer + 5 GB) – i takt med at børn bliver ældre, ændres deres mobilvaner også. Der bruges måske mere tid på apps, hvilket driver forbruget i vejret. Måske taler børnene også lidt mere i telefon, men det meste foregår online. Et par timer er derfor tilstrækkeligt for de fleste, men en større datapakke er at foretrække. Vi anbefaler cirka 5 GB data til en start.
  • Børn op til 15 år (min. 5 timer + 10 GB) – i takt med at børnene bliver ældre, er de også mere ude. Det stiller nogle andre krav til mobilabonnementet, som skal være fleksibelt og indeholde en god portion data. Det skal være fleksibelt så du nemt kan tilpasse abonnementet løbende, og der skal gerne være tilstrækkeligt med data til at kunne afspille musik og video på farten. Vi anbefaler op til 5 timers taletid, samt 8-10 GB data.

Husk fleksibiliteten. Børns behov kan svinge fra måned til måned. Vælg derfor altid en udbyder uden bindingsperiode, som lader dig skifte abonnement hurtigt og nemt. Det er som regel muligt at opgradere et mobilabonnement med få klik, så du kan med fordel starte med at købe det billigste abonnement. Kig efter opsigelsesvarslet, hvis du vil have et fleksibelt mobilabonnement. Se udbyderes opsigelsesvarsler her.

Hvor gammel skal man være for at få mobil?

Aktuelle undersøgelser viser, at de fleste børn får en mobiltelefon når de er 8-9 år gamle. Tendensen er således at børn bliver yngre og yngre, når de får deres første mobil. Det behøver imidlertid ikke at være et problem, hvis man som forælder holder øje med (og regulerer) børnenes mobilvaner.

Screenshot fra Red Barnet hjemmeside med gode råd til barns mobiltelefoni
Red Barnet har en forældreside, der bl.a. giver gode råd til børn og mobiltelefoni. Besøg Red Barnet

Når du overvejer, hvor gammelt dit barn skal være, før det må få mobil, er det en god idé at læse om børns digitale liv. Red Barnet har en glimrende side med gode råd til forældre, der ønsker at forstå børns adfærd på nettet. Red Barnet rådgiver bl.a. om mobning på nettet, barnets privatliv på nettet og krænkelser på nettet. Det er et godt sted at starte, hvis du gerne vil give dit barn en tryg start på online-tilværelsen.

Hvordan øger man sikkerheden i barnets mobilabonnement?

Der er flere ting, du bør gøre, for at sikre barnets mobilabonnement og skabe en tryg online tilstedeværelse. Ikke blot for at undgå uventede regninger, men også for at beskytte dit barns privatliv.

Vi anbefaler følgende sikkerhedsanstaltninger til børn og deres mobilabonnementer:

  • Hemmeligt nummer og adresse. Hos nogle teleselskaber kaldes dette “udeladt nummer”, men princippet er det samme: Nummer og adresse skjules fra telefonbøger, så dit barns adresse ikke kan fremsøges via telefonnummeret.
  • Deaktivering af telefonsvarer. Det kan give anledning til problemer og høje omkostninger, hvis dit barn ved et uheld kommer til at ringe en person op efter at have lyttet til en besked på telefonsvareren. Derfor anbefales det at deaktivere telefonsvareren i dit barns mobilabonnement.
  • Spærring for opkald til 90-numre. Ifølge Digitaliseringsstyrelsen benyttes 90-numre blandt andet til afstemninger, konkurrencer, indsamlinger og lignende. Det kan altså være en dyr fornøjelse, hvis dit barn ved et uheld ringer til et 90-nummer.
  • Skjul nummer ved opkald. Når dit barn ringer ud, registrerer modtageren automatisk nummeret. Ved at skjule nummeret ved opkald, slipper du for at modtageren af opkaldet får dit barns telefonnummer.
  • Spærring for indholdstakseret SMS og MMS. Det er muligt at donere penge, købe ydelser eller spille spil via SMS eller MMS. Vi anbefaler derfor at der spærres for indholdstakserede SMS og MMS.
  • Spærring for ekstra datakøb. Hvis dit barn bruger al den inkluderede data i mobilabonnementet, vil nogle teleselskaber sende en SMS med tilbud om at købe mere. Prisen kan være høj, og derfor anbefales det at spærre for ekstra datakøb.
  • Spærring for opkald til udlandet. Dit barn kan nemt komme til at ringe til et udenlandsk nummer, og det kan koste helt op til 20 kroner i minuttet. Derfor er det en god idé at spærre helt for opkald til udlandet.
  • Sluk for opkald fra ukendte numre. Der er flere måder at slukke/blokere for opkald fra ukendte numre, alt efter hvilken mobiltelefon dit barn har. Det kan enten klares med en app eller via telefonens indstillinger. Vi anbefaler denne indstilling, så dit barn ikke modtager opkald fra fremmede.
  • Tal med dit barn om deling af personoplysninger. Det er vigtigt at børn lærer, at personoplysninger er private og ikke må deles. Oplysninger såsom barnets fulde navn, adresse, fødselsdato og lignende bør aldrig deles i offentlige rum. Vi anbefaler også at deling af billeder på sociale medier begrænset så vidt det er muligt.
  • Få vejledning om børns brug af mobiltelefonen på nettet. Børn anvender mobiltelefonen til mange formål, og kommunikation mellem venner går lynhurtigt. Vi anbefaler alle at læse med på Red Barnets SletDet-hjemmeside, hvor der er samlet en lang række gode råd om børn og deres anvendelse af nettet.

Sammenlign alle mobilabonnementer her

Alle teleselskaber – ét sted. Find det bedste, og spar penge.

Fakta om børn og mobiltelefoni

Er børneabonnementer altid bedst til børn?

Børneabonnementer primært egnet til børn, som netop har fået deres første mobiltelefon. Når forbruget stiger, anbefales det at vælge et mobilabonnement med en større portion data og taletid. Her anbefales det at vælge et mobilabonnement uden binding, så abonnementet altid kan skiftes efter behov.

Kan alle mobilabonnementer børnesikres?

Ja, alle mobilabonnementer kan blandt andet sikres mod visning af adresseoplysninger i telefonbogen, 90-numre, indholdstakserede SMS/MMS, ekstra datakøb, opkald til udlandet og meget mere. Der er blot forskel på, hvor nemt det er at administrere.

Kan jeg overvåge mit barns brug af mobiltelefonen?

Alle udbydere har en oversigt over barnets brug af mobiltelefonen, såsom hvilke numre der er ringet til i løbet af en specifik periode. Det er også muligt at installere en app, som lader dig kontrollere brugen af mobiltelefonen.

Hvilke faktorer er vigtigst, når jeg vælger mobilabonnement til mit barn?

Når du skal vælge et mobilabonnement til dit barn, bør følgende faktorer vægtes i beslutningsprocessen: Taletid (mindst 1-2 timer), data (mindst 1 GB), pris per måned, samt binding. Vi anbefaler at du fravælger børneabonnementer med binding, og i stedet går efter så fleksible vilkår som muligt. Særligt muligheden for at opgradere barnets mobilabonnement er vigtig, hvis du ikke kender dit barns forbrug på forhånd.

Hvad kendetegner et børneabonnement?

Mobilabonnementer til børn har ofte en lille portion taletid og data, fordi børns forbrug generelt er mindre end de voksnes. Derfor koster børneabonnementer også mindre. Der er sjældent EU-data inkluderet, da børn ikke rejser ud af Danmark alene.

Hvordan sikrer jeg mit barns privatliv på mobilen?

Du kan sikre dit barns privatliv på mobilen ved at aktivere PIN-kode, fingeraftryk og/eller ansigtsgenkendelse, så det kun er dit barn der har adgang til mobilen. Derudover kan du sørge for at telefonnummeret ikke vises i telefonbøger, så dit barns adresse ikke offentliggøres. Det er en god idé at tale med dit barn om at det aldrig må dele private oplysninger såsom navn, adresse eller fødselsdato med fremmede på nettet.

Image placeholder

Thomas Løwe Hansen

Thomas er stifter af Teleguiden.dk og ansvarlig for research, analyse og indhold. Han har arbejdet med forbrugerportaler siden 2012, og kombinerer sin viden om telemarkedet med en teknisk baggrund som IT-supporter og datamatikerstuderende. Thomas har en passion for teknologi og formidlingen af denne, hvilket ofte kommer til udtryk i guides og artikler på Teleguiden.dk.

2 kommentarer til “Mobilabonnement til børn? Komplet guide med 8 anbefalinger”

Skriv en kommentar