Mobilabonnementer til børn skal være nemme at administrere og tilpasse. Børn bruger mobilen anderledes end voksne, og deres forbrug ændrer sig i takt med alderen. Det er også vigtigt, at barnet bruger mobilen på en sikker måde, og der kan mobilselskabet give en hjælpende hånd. Se de bedste børneabonnementer her, og bliv klogere på mulighederne.

    Bedste tilbud på mobilabonnementer til børn

    Børneabonnementer kan fås fra kun 19 kroner pr. måned hos de billigste selskaber. Se de bedste tilbud herunder, hvis du gerne vil spare penge på mobilabonnementer.

    5 timer

    Tale

    5 GB

    Data

    3 GB

    EU data

    Ingen binding • Netværk: Telia-Telenor

    19 kr.

    Pris/md.

    Gå til udbyder

    5 timer

    Tale

    5 GB

    Data

    3 GB

    EU data

    Ingen binding • Netværk: Telia-Telenor

    19 kr.

    Pris/md.

    Gå til udbyder

    Fri

    Tale

    10 GB

    Data

    0 GB

    EU data

    Ingen binding • Netværk: 3

    39 kr.

    Pris/md.

    Gå til udbyder

    2 timer

    Tale

    2 GB

    Data

    2 GB

    EU data

    Ingen binding • Netværk: Telia-Telenor

    48 kr.

    Pris/md.

    Gå til udbyder

    Fri

    Tale

    3 GB

    Data

    3 GB

    EU data

    Ingen binding • Netværk: 3

    59 kr.

    Pris/md.

    Gå til udbyder

    5 timer

    Tale

    5 GB

    Data

    5 GB

    EU data

    Ingen binding • Netværk: Telia-Telenor

    59 kr.

    Pris/md.

    Gå til udbyder

    1 time

    Tale

    2 GB

    Data

    9 GB

    EU data

    Ingen binding • Netværk: TDC

    59 kr.

    Pris/md.

    Gå til udbyder

    7 timer

    Tale

    7 GB

    Data

    0 GB

    EU data

    Ingen binding • Netværk: Telia-Telenor

    89 kr.

    Pris/md.

    Gå til udbyder

    Fri

    Tale

    30 GB

    Data

    20 GB

    EU data

    Ingen binding • Netværk: TDC

    99 kr.

    Pris/md.

    Gå til udbyder

    Billigste mobilabonnementer til børn i 2024

    MobilabonnementPris/md.
    1. Lebara, 5 timer + 5 GB19 kr.
    2. Lyca Mobile, 5 timer + 5 GB19 kr.
    3. Flexii, fri tale + 10 GB39 kr.
    4. Greentel, 2 timer + 2 GB48 kr.
    5. Lebara, 20 timer + 20 GB49 kr.
    6. Call me, 2 timer + 2 GB49 kr.
    7. Oister, 3 timer + 10 GB59 kr.
    8. Duka, 5 timer + 5 GB59 kr.
    Priser senest opdateret 22. oktober 2024.

    Lebara, Lyca Mobile og Flexii har de billigste mobilabonnementer til børn. Alle selskaberne har desuden en god selvbetjeningsløsning på hjemmesiden, hvor børnenes abonnementer kan administreres. Dette er da også grunden til at mobilabonnementerne er de billigste på markedet, da man forventes at klare betjeningen online.

    Fordelen ved at vælge et billigt mobilabonnement til dit barn er indlysende; du sparer penge. Derudover er det muligt at opgradere fra dag til dag, hvis forbruget pludselig stiger, og det foregår som tidligere nævnt via selvbetjening.

    Børn med legetøjstelefon

    Sådan fandt vi de bedste børneabonnementer

    Da vi selv er forældre, kender vi vigtigheden af at have gode, sikre og pålidelige mobilabonnementer til børnene. Det skal være nemt at holde kontakten i løbet af dagen, og børnene skal kunne ringe eller skrive når de har brug for det. Mobiltelefonen er med andre ord et praktisk redskab i hverdagen, som kan bruges til mange forskellige formål.

    Hvis du har flere børn ved vi også, at mobilabonnementer hurtigt kan blive dyre. Derfor har vi sat fokus på at sammenligne priser og finde de billigste, så børnefamilierne kan spare penge.

    Børneabonnementer skal selvfølgelig ikke kun være billige, men også sikre. I vores jagt på de bedste mobilabonnementer til børn har vi derfor også haft fokus på sikkerheden, samt mulighederne for at styre forbruget. De fleste selskaber tilbyder forskellige former for forældrekontrol, hvilket især kan være nyttigt til mindre børn. Så kan du altid følge med i børnenes forbrug, og se hvem de ringer eller skriver til.

    Som led i vores undersøgelse har vi gjort følgende:

    • Analyseret og rangeret mere end 30 udbydere siden 2019.
    • Sammenlignet over 200 forskellige mobilabonnementer.
    • Gennemgået Klimadatastyrelsens tal på teleområdet, og dannet os et overblik over forbrugsvaner hos mobilbrugere i Danmark.

    Hvad er de bedste mobilabonnementer til børn?

    De bedste mobilabonnementer til børn fås hos CBB Mobil, Oister, Eesy, Telmore og Call me. Disse teleselskaber har fået den højeste score hos Loyalty Group, der hvert år gennemfører BrancheIndex Mobil for at afdække danskernes tilfredshed med deres teleselskab. Herudover udmærker teleselskaberne sig ved at have fornuftige bedømmelser på Trustpilot og Google, samt gode børneabonnementer.

    Bedste mobilabonnementer ifølge undersøgelse

    TeleselskabBedømmelse
    1. CBB Mobil mobilabonnementer84 / 100
    2. Oister mobilabonnementer82 / 100
    3. Eesy mobilabonnementer81 / 100
    4. Telmore mobilabonnementer80 / 100
    5. Call me mobilabonnementer77 / 100
    6. Telia mobilabonnementer64 / 100
    7. YouSee mobilabonnementer63 / 100
    8. Telenor mobilabonnementer63 / 100
    Kilde: Loyalty Group.

    Undersøgelsen fra Loyalty Group er interessant, fordi den sætter fokus på kundetilfredsheden hos de forskellige mobilselskaber. Det betyder altså, at de bedst bedømte selskaber har de mest tilfredse kunder, og det må antageligt gælde alle aldre. Dermed er det nærliggende at konkludere, at de også har de bedste mobilabonnementer til børn, hvis man da måler på kundetilfredsheden.

    Har du brug for et bredere overblik over mulighederne, kan du også kigge på vores egen undersøgelse af de bedste mobilabonnementer. Der kan du finde de bedste mobilabonnementer i forskellige kategorier, som passer til forskellige behov.

    Hvor gammel skal man være for at få mobil?

    Aktuelle undersøgelser viser, at de fleste børn får en mobiltelefon når de er 8-9 år gamle. Tendensen er således at børn bliver yngre og yngre, når de får deres første mobil. Det behøver imidlertid ikke at være et problem, hvis man som forælder holder øje med (og regulerer) børnenes mobilvaner.

    Screenshot fra Red Barnet hjemmeside med gode råd til barns mobiltelefoni
    Red Barnet har en forældreside, der bl.a. giver gode råd til børn og mobiltelefoni. Besøg Red Barnet

    Når du overvejer, hvor gammelt dit barn skal være, før det må få mobil, er det en god idé at læse om børns digitale liv. Red Barnet har en glimrende side med gode råd til forældre, der ønsker at forstå børns adfærd på nettet. Red Barnet rådgiver bl.a. om mobning på nettet, barnets privatliv på nettet og krænkelser på nettet. Det er et godt sted at starte, hvis du gerne vil give dit barn en tryg start på online-tilværelsen.

    Hvilket mobilabonnement passer til barnets alder?

    Barnets alder og udvikling har stor betydning for deres forbrug af taletid og data. Mindre børn på op til 8 år kan ofte nøjes med et lille abonnement med 1 times tale og 1 GB data, mens børn op til 12 år bør have mindst 2 timers tale og 5 GB data. Børn i teenagealderen bør have mindst 5 timers tale og 10 GB data. Vær opmærksom på at disse anbefalinger kun er vejledende, og alle børn er forskellige. Bruger dit barn f.eks. meget tid på transport, kan det være nødvendigt med at større mobilabonnement.

    Barnets alderBehov
    Børn op til 8 årMin. 1 time + 1 GB. Det meste forbrug foregår i skolen eller i hjemmet, hvor trådløst netværk er tilgængeligt.
    Børn op til 12 år Min. 2 timer + 5 GB. Mere forbrug uden for hjemmet, f.eks. på vej til skole og fritidsaktiviteter.
    Børn op til 15 årMin. 5 timer + 10 GB. Mere streaming og mere forbrug uden for hjemmet, f.eks. på vej til skole, venner og fritidsaktiviteter.
    • Børn op til 8 år (min. 1 time + 1 GB) – når børn får deres første mobiltelefon, er behovet ikke særlig stort. Måske har alle deres venner ikke mobiltelefon endnu, og dens primære anvendelsesformål er at holde kontakten mellem børn og forældre. Et lille mobilabonnement med én time taletid og 1-2 GB data er tilstrækkeligt.
    • Børn op til 12 år (min. 2 timer + 5 GB) – i takt med at børn bliver ældre, ændres deres mobilvaner også. Der bruges måske mere tid på apps, hvilket driver forbruget i vejret. Måske taler børnene også lidt mere i telefon, men det meste foregår online. Et par timer er derfor tilstrækkeligt for de fleste, men en større datapakke er at foretrække. Vi anbefaler cirka 5 GB data til en start.
    • Børn op til 15 år (min. 5 timer + 10 GB) – i takt med at børnene bliver ældre, er de også mere ude. Det stiller nogle andre krav til mobilabonnementet, som skal være fleksibelt og indeholde en god portion data. Det skal være fleksibelt så du nemt kan tilpasse abonnementet løbende, og der skal gerne være tilstrækkeligt med data til at kunne afspille musik og video på farten. Vi anbefaler op til 5 timers taletid, samt 8-10 GB data.

    Husk fleksibiliteten. Børns behov kan svinge fra måned til måned. Vælg derfor altid en udbyder uden bindingsperiode, som lader dig skifte abonnement hurtigt og nemt. Det er som regel muligt at opgradere et mobilabonnement med få klik, så du kan med fordel starte med at købe det billigste abonnement. Kig efter opsigelsesvarslet, hvis du vil have et fleksibelt mobilabonnement. Se udbyderes opsigelsesvarsler her.

    Sådan sikrer du dit barns mobilforbrug

    Der er flere ting, du bør gøre, for at sikre dit barns mobilabonnement og mobilvaner. Ikke blot for at undgå uventede regninger, men også for at beskytte dit barns privatliv.

    Vi anbefaler følgende sikkerhedsanstaltninger til børn og deres mobilabonnementer:

    • Hemmeligt nummer og adresse. Hos nogle teleselskaber kaldes dette “udeladt nummer”, men princippet er det samme: Nummer og adresse skjules fra telefonbøger, så dit barns adresse ikke kan fremsøges via telefonnummeret.
    • Deaktivering af telefonsvarer. Det kan give anledning til problemer og høje omkostninger, hvis dit barn ved et uheld kommer til at ringe en person op efter at have lyttet til en besked på telefonsvareren. Derfor anbefales det at deaktivere telefonsvareren i dit barns mobilabonnement.
    • Spærring for opkald til 90-numre. Ifølge SDFI benyttes 90-numre blandt andet til afstemninger, konkurrencer, indsamlinger og lignende. Det kan altså være en dyr fornøjelse, hvis dit barn ved et uheld ringer til et 90-nummer.
    • Skjul nummer ved opkald. Når dit barn ringer ud, registrerer modtageren automatisk nummeret. Ved at skjule nummeret ved opkald, slipper du for at modtageren af opkaldet får dit barns telefonnummer.
    • Spærring for indholdstakseret SMS og MMS. Det er muligt at donere penge, købe ydelser eller spille spil via SMS eller MMS. Vi anbefaler derfor at der spærres for indholdstakserede SMS og MMS.
    • Spærring for ekstra datakøb. Hvis dit barn bruger al den inkluderede data i mobilabonnementet, vil nogle teleselskaber sende en SMS med tilbud om at købe mere. Prisen kan være høj, og derfor anbefales det at spærre for ekstra datakøb.
    • Spærring for opkald til udlandet. Dit barn kan nemt komme til at ringe til et udenlandsk nummer, og det kan koste helt op til 20 kroner i minuttet. Derfor er det en god idé at spærre helt for opkald til udlandet.
    • Sluk for opkald fra ukendte numre. Der er flere måder at slukke/blokere for opkald fra ukendte numre, alt efter hvilken mobiltelefon dit barn har. Det kan enten klares med en app eller via telefonens indstillinger. Vi anbefaler denne indstilling, så dit barn ikke modtager opkald fra fremmede.
    • Tal med dit barn om deling af personoplysninger. Det er vigtigt at børn lærer, at personoplysninger er private og ikke må deles. Oplysninger såsom barnets fulde navn, adresse, fødselsdato og lignende bør aldrig deles i offentlige rum. Vi anbefaler også at deling af billeder på sociale medier begrænset så vidt det er muligt.
    • Få vejledning om børns brug af mobiltelefonen på nettet. Børn anvender mobiltelefonen til mange formål, og kommunikation mellem venner går lynhurtigt. Vi anbefaler alle at læse med på Red Barnets SletDet-hjemmeside, hvor der er samlet en lang række gode råd om børn og deres anvendelse af nettet.

    Fakta om børn og mobiltelefoni

    Er børneabonnementer altid bedst til børn?

    Børneabonnementer primært egnet til børn, som netop har fået deres første mobiltelefon. Når forbruget stiger, anbefales det at vælge et mobilabonnement med en større portion data og taletid. Her anbefales det at vælge et mobilabonnement uden binding, så abonnementet altid kan skiftes efter behov.

    Kan alle mobilabonnementer børnesikres?

    Ja, alle mobilabonnementer kan blandt andet sikres mod visning af adresseoplysninger i telefonbogen, 90-numre, indholdstakserede SMS/MMS, ekstra datakøb, opkald til udlandet og meget mere. Der er blot forskel på, hvor nemt det er at administrere.

    Kan jeg overvåge mit barns brug af mobiltelefonen?

    Alle udbydere har en oversigt over barnets brug af mobiltelefonen, såsom hvilke numre der er ringet til i løbet af en specifik periode. Det er også muligt at installere en app, som lader dig kontrollere brugen af mobiltelefonen.

    Hvilke faktorer er vigtigst, når jeg vælger mobilabonnement til mit barn?

    Når du skal vælge et mobilabonnement til dit barn, bør følgende faktorer vægtes i beslutningsprocessen: Taletid (mindst 1-2 timer), data (mindst 1 GB), pris per måned, samt binding. Vi anbefaler at du fravælger børneabonnementer med binding, og i stedet går efter så fleksible vilkår som muligt. Særligt muligheden for at opgradere barnets mobilabonnement er vigtig, hvis du ikke kender dit barns forbrug på forhånd.

    Hvad kendetegner et børneabonnement?

    Mobilabonnementer til børn har ofte en lille portion taletid og data, fordi børns forbrug generelt er mindre end de voksnes. Derfor koster børneabonnementer også mindre. Der er sjældent EU-data inkluderet, da børn ikke rejser ud af Danmark alene.

    Hvordan sikrer jeg mit barns privatliv på mobilen?

    Du kan sikre dit barns privatliv på mobilen ved at aktivere PIN-kode, fingeraftryk og/eller ansigtsgenkendelse, så det kun er dit barn der har adgang til mobilen. Derudover kan du sørge for at telefonnummeret ikke vises i telefonbøger, så dit barns adresse ikke offentliggøres. Det er en god idé at tale med dit barn om at det aldrig må dele private oplysninger såsom navn, adresse eller fødselsdato med fremmede på nettet.

    Teleanalytiker, skribent og ansvarshavende redaktør på Teleguiden.dk. Bred ekspertviden om bredbånd og telefoni, samt teknologi generelt. Passion for online medier siden 2014, og har sidenhen taget en uddannelse til IT-supporter.

    2 kommentarer

    Skriv en kommentar