Hvem er min internetudbyder? Få hurtigt svar

User avatar placeholder
Skrevet af Thomas

8. februar 2025

Mand surfer på nettet med Macbook, mens han tager noter i en bog

Kan du ikke finde ud af, hvilken internetudbyder du har? Er dit internet pludselig blevet langsomt, eller vil du spare penge på budgettet? Her er de nemmeste måder at undersøge, hvilken internetudbyder du har, og dernæst sammenligne mulighederne på din adresse.

Sådan undersøger du hvilken internetudbyder du har

Det er nemt at undersøge, hvilken internetudbyder du har. Her er tre måder, der kan give dig hurtigt svar.

1. Lav et opslag på din IP-adresse

whatismyisp internetudbyder tjek
whatismyisp.com får du hurtigt svar på, hvem din internetudbyder er.

Du kan bruge siden What is my ISP til at tjekke navnet på din internetudbyder. “ISP” står for “Internet Service Provider”, som på dansk betyder internetudbyder. Det er en god og hurtig måde at få svar på, og det virker i de fleste tilfælde.

Finder du ikke svaret med denne metode, kan du i stedet prøve næste metode.

2. Tjek dit modem/router

En anden måde at undersøge hvilken internetudbyder du har, er ved at tjekke dit modem. Ofte fungerer modemmet også som router, og som regel er 2-3 antenner monteret bagtil.

  • Hvis du har mobilt bredbånd: Hvis du har mobilt bredbånd, kan du klikke SIM-kortet ud af modemmet og inspicere det. Navnet på internetudbyderen står altid på SIM-kortet.
  • Hvis du har almindeligt bredbånd: Hvis du har fastnet bredbånd (fiber eller coax), kan du tjekke bunden af din router. Her finder du typisk et klistermærke med nogle oplysninger om det trådløse netværk og internetudbyderen.

Finder du ikke svaret med denne metode, kan du i stedet prøve næste metode.

3. Tjek dit kontoudtog

Hvis ingen af de førnævnte metoder virker, skal du logge ind i din netbank og gennemgå dine seneste betalinger. Internetudbydere trækker enten penge hver måned eller hvert kvartal, og typisk i starten af måneden. Hvis du selv betaler regningerne, skal internetudbyderens navn fremgå af dine posteringer i banken.

Telenor abonnementsoversigt
Når du har fundet din internetudbyder, kan du logge ind med MitID og tjekke dit abonnement.

Internetudbydere på min adresse

Når du kender navnet på din internetudbyder, kan du undersøge, hvilken internetforbindelse du har. Det er vigtigt at vide om du eksempelvis har fibernet, coax-internet eller mobilt internet, samt hvilken hastighed, du betaler for.

Herefter kan du begynde at undersøge mulighederne på din adresse, og sammenligne med dit nuværende abonnement. Der kan være rigtig mange penge at spare, hvis du husker at tjekke mulighederne 1-2 gange om året.

Sammenlign bredbånd og find det bedste

Alle udbydere samlet ét sted

Hvilke internetteknologier kan jeg få?

Mange adresser har adgang til hurtigt 5G internet. Privatfoto.

Hvis du ikke ved hvilken type internet du kan få, kan du lave et adresseopslag her på siden. Vi henter oplysningerne fra en offentlig database, og giver dig hurtigt overblik med vores søgeredskab. I Danmark har vi adgang til følgende internetteknologier, som beskrives under adressetjekket:

  • Fibernet
  • Coax internet
  • Mobilt bredbånd
  • Internet via telefonstik (xDSL)

Fibernet

Fibernettet er den mest populære internetteknologi med mere end 1,3 millioner aktive abonnementer i Danmark. Hastigheden og kapaciteten er høj, og teknologien er tilgængelig på hele 88 procent af alle adresser. Af samme grund er Danmark godt på vej til at blive en gigabit-nation, hvilket betyder, at 98 procent af Danmark skal være dækket med internethastigheder på mindst 1000 Mbit/s.

Coax internet (via TV-stikket)

Coax er den tekniske betegnelse for de kabler, der anvendes til bredbånd via TV-stikket. 59 procent af alle danske husstande har adgang kabel-TV netværket, og en stor del af disse kan få internet herigennem. Det skyldes, at YouSee ejer en stor del af netværket, som udlejes til en række forskellige internetudbydere.

Mobilt bredbånd

Mobilt bredbånd er den ideelle løsning for dig, der ønsker en fleksibel og hurtig internetforbindelse til hjemmet. Mobilt bredbånd har den oplagte fordel, at routeren kan bruges i hele Danmark, så længe der er dækning på mobilnetværket. Med 5G-hastigheder på op til 1000 Mbit/s og fri data, er mobilt bredbånd efterhånden ligestillet med andre bredbåndsteknologier.

xDSL (via telefonstikket)

xDSL (også kaldet ADSL eller blot DSL) giver dig bredbånd via telefonstikket. Det er ikke den hurtigste teknologi på markedet, men i nogle områder kan hastigheden snige sig op over 100 Mbit/s. På de fleste adresser er hastigheden dog nede omkring 20 Mbit/s, hvilket ikke altid er tilstrækkeligt for en familie med behov for streaming og gaming.

Hvornår bør jeg kontakte min internetudbyder?

Du bør kontakte din internetudbyder, hvis du har problemer med langsomt eller ustabilt internet, hvis du er utilfreds med prisen eller hvis du ønsker at skifte abonnement. Herunder gennemgår vi nogle af de vigtigste grunde til at kontakte internetudbyderen, så de kan hjælpe med at løse et aktuelt problem:

  • Langsomt internet: Hvis du har problemer med langsomt internet, er det måske på tide med en ny router. Der kan også være andre ting i vejen, som internetudbyderen kan afhjælpe. Årsagerne kan være mange, men ofte ligger problemet hos internetudbyderen, og denne bør assistere med problemløsningen.
  • Ustabilt internet: Ustabilt internet er et andet problem, der er mindste lige så irriterende som langsomt internet. Ofte skyldes ustabilt internet et lokalt problem, som internetudbyderen måske ikke er opmærksom på. Derfor bør du altid kontakte internetudbyderen, hvis du pludselig har ustabilt internet.
  • Ønsker at skifte abonnement: Hvis du ønsker at skifte (eller opsige) dit abonnement, skal du også have fat på din internetudbyder. De vil med stor sandsynlighed tilbyde dig en rabat eller prøve at sælge dig et billigere produkt, men dette kan du selvfølgelig bare takke nej til. Ønsker du at blive hos din nuværende internetudbyder, kan du imidlertid også benytte dette som en mulighed for at få rabat og spare nogle penge derigennem.
Image placeholder

Thomas Løwe Hansen

Thomas er stifter af Teleguiden.dk og ansvarlig for research, analyse og indhold. Han har arbejdet med forbrugerportaler siden 2012, og kombinerer sin viden om telemarkedet med en teknisk baggrund som IT-supporter og datamatikerstuderende. Thomas har en passion for teknologi og formidlingen af denne, hvilket ofte kommer til udtryk i guides og artikler på Teleguiden.dk.

Skriv en kommentar